Underground: Miksi metrokartat ovat suoraviivaisia?
Underground: Miksi suurkaupunkien metrokartat ovat samannäköisiä?

Tekninen piirtäjä Harry Beck päätti vuonna 1931 selkeyttää Lontoon maanalaisen karttaa.
Kiitos metrokartan selkiyttämisestä suoriksi ratalinjoiksi kuuluu brittiläiselle Harry Beckille.
Lontoon maanalainen avattiin jo vuonna 1863, mutta ensimmäinen koko rataverkon kattava kartta laadittiin vasta vuonna 1908. Se oli tavallinen kaupunkikartta, johon oli merkitty väreillä metrolinjat ja silloiset harvat asemat.
Parikymmentä vuotta myöhemmin Lontoon maanalaisen linjat jatkuivat jo pitkälle esikaupunkeihin, ja Lontooseen oli rakennettu runsaasti uusia metroasemia, joita oli kaupungin keskustassa lähes vieri vieressä. Niinpä vuonna 1926 laadittu uusi kartta oli sekava ja hankala lukea.
Underground-kartasta tuli jymymenestys
29-vuotias tekninen piirtäjä Harry Beck arveli vuonna 1931, että matkustajia kiinnosti kartan maantieteellistä realismia enemmän se, miten päästä lähtöasemalta määränpäähän. Hän laati uuden kartan, joka muistutti selkeydessään sähköasentajien kytkentäkaavioita. Siinä asemat oli sijoitettu tasavälein suorien ratalinjojen varrelle.
Vuonna 1932 Beckin kartasta otettiin 500 kappaleen koepainos. Matkustajat ihastuivat karttaan, ja uusi, 700 000 kappaleen painos loppui kuukaudessa. Beckin karttaa on käytetty mallina myös muissa kaupungeissa.