Etkö ole koskaan käynyt oopperassa? Valmistaudu ensimmäiseen kohtaamiseesi vanhan taidemuodon kanssa HISTORIAn pikaoppaalla, joka esittelee muutamia peruskäsitteitä.
Kun astut oopperatalon ovesta sisään, kohtaat roppakaupalla uusia termejä, joista moni heijastaa maailmanhistoriaa – osa sen synkimpiä hetkiä.
Lue prima donnista ja kuuntele ääninäytteitä korkeasta c:stä ja kastroitujen laulajien kirkkaista äänistä. Nämä 25 poimintaa valmistelevat sinua onnistuneeseen iltaan oopperassa.
Aaria

Sopraano Sarah Brightman on esittänyt monia tunnettujen oopperoiden aarioita.
Yhden laulajan usein musiikin säestyksellä esittämä pitkähkö soolo-osuus. Sana tulee italian ilmaa tarkoittavasta sanasta aria.
Basso
Matalimmasta miesäänestä käytetty nimitys. Bassoja on eri tyyppejä, esimerkiksi basso profondo (syvä) ja basso buffo (koominen).
Korkea c
Muutamia hienoimpia esimerkkejä korkeasta tenori-c:stä
Korkein sävel, jonka korkeimmat äänet, sopraano tai tenori, pyrkivät saavuttamaan. Ja ei; kaikki kristallilasit lähistöllä eivät hajoa laulajan kajauttaessa korkean c:n.
Duodraama

Ooppera Fidelio on duodraama Leonore-nimisestä naisesta, joka yrittää Fidelio-nimiseksi mieheksi pukeutuneena pelastaa miehensä vankilasta.
Musiikkiesitys, joka keskittyy kahteen henkilöön. Duodraamat olivat suosittuja 1700-luvulla ja 1800-luvun lopulla. Ludwig van Beethovenin ainoa ooppera Fidelio lukeutuu duodraamoihin.
Encore

Nykyään oopperatähdet, kuten uusiseelantilainen Kiri Te Kanawa (keskellä) esittävät lisänumeronsa konserteissa, eivät kesken oopperaa.
Kun laulaja esittää laulamansa aarian uudelleen yleisön pyynnöstä, sitä kutsutaan encoreksi. Joskus encoreja pyydetään useita, ja vuonna 1786 Itävallan keisari Joosef II kielsi encoret oopperassa Figaron häät esityksen venyessä liian pitkäksi.
Finale
Turandot-oopperan mahtipontinen loppukohtaus.
Näytöksen tai oopperan loppukohtaus, jossa näyttämöllä ovat usein kaikki oopperan laulajat.
Grand opéra

Ranskalaisessa grand opérassa esiintyi usein myös balettitanssijoita
”Suuri ooppera”, Pariisissa 1800-luvun lopulla kukoistanut oopperan muoto. Siinä oli yleensä näyttäviä lavasteita ja erikoisefektejä, jotka saatiin aikaan esimerkiksi silloisen uutuuden, sähkövalon, avulla.

Housurooli
Naisen esittämä miesrooli. Naiset laulavat esimerkiksi miesrooleja, jotka on alun perin kirjoitettu kastraattilaulajille.
Intermezzo

Intermezzoissa soivat usein viulut ja muut jousisoittimet.
Oopperan orkesterin näytösten tai kohtausten välissä soittama musiikkikappale.
Jenny Lind

Jenny Lindiä kutsuttiin Ruotsin satakieleksi. Hän oli maailmantähti, jonka tuttavapiiriin lukeutuivat muun muassa Chopin ja H. C. Andersen.
Ruotsalainen Jenny Lind (1820–1887) oli yksi 1800-luvun kuuluisimmista oopperalaulajista. Hän konsertoi ympäri maailmaa ja opetti myöhemmin laulua Lontoon Royal College of Musicissa.
Kastraattilaulaja
Miespuolinen laulaja, joka on kastroitu ennen murrosikää pojan kirkkaan, korkean lauluäänen säilyttämiseksi.
Libretto

Giuseppe Verdin oopperan Ernani libretto vuodelta 1844.
Oopperan teksti. Libretto on italiaa ja tarkoittaa ”pientä kirjaa”.
Mezzosopraano

Ruotsalaista Anne Sofie von Otteria pidetään yhtenä kaikkien aikojen suurimmista mezzozopraanoista.
Sopraanon ja alton välissä oleva naisääni. Tämän äänialan kappaleet on kirjoitettu monesti noidille, viisaille vaimoille ja viekkaille viettelijättärille.
”Nessun dorma”
Kuuntele oopperan ystävien kestosuosikki.
Puccinin Turandot-oopperan aaria, jonka nimi merkitsee ”älköön kukaan nukkuko”. Aaria kuului italialaistenori Luciano Pavarottin (1935-2007) vakiorepertuaariin ja sai aina valtavat suosionosoitukset.
Ouverture
Oopperan Figaron häät alkusoitto
Sana ouverture tulee ranskan kielen avaamista tarkoittavasta sanasta ja tarkoittaa oopperan alkusoittoa. Se kiinnittää katsojien huomion ja esittelee oopperan teeman ennen kuin laulajat astuvat lavalle.
Prima donna

Tulisesta temperamentistaan tunnettu yhdysvaltalais-kreikkalainen Maria Callas (1923–1977) on monille primadonnan ilmentymä.
Italiankielisillä sanoilla prima donna eli ”ensimmäinen nainen” kutsutaan oopperan johtavaa naislaulajaa. Käsitettä käytetään nykyään joskus myös oikullisista ja hienostelevista ihmisistä.
Queen’s Theatre

Queen’s Theatre tunnetaan nykyään etenkin siitä, että se on esittänyt The Phantom of the Opera -musikaalia keskeytymättä vuodesta 1986.
Vuonna 1705 perustettu Queen’s Theatre oli Lontoon johtava oopperatalo 1700- ja 1800-luvuilla.
Repetiittori

Koko orkesterin musiikin esittäminen pianolla vaatii suurta taitavuutta, ja siihen pystyvät vain harvat.
eli korrepetiittori on harjoituspianisti eli musiikki- ja tanssiharjoitusten pianosäestäjä ja laulujen harjoituttaja.
Sopraano
Kuuntele yhtä historian suurimmista sopraanoista, Montserrat Caballéa (1933–2018).
Oopperan naislaulajien korkein ääniala, jota käytetään usein sankarittaren roolissa. Sopraanot jaetaan esimerkiksi dramaattiseen, lyyriseen, koloratuuri- ja spintosopraanoon. Dramaattinen sopraano voi soida helposti jopa sadan hengen orkesterin yli.
Tenori
Kolme tenoria vauhdissa.
Korkein miesääni. Kolme tenoria, José Carreras, Plácido Domingo ja Luciano Pavarotti, tulivat kaikille tunnetuiksi heidän esiinnyttyään televisioidussa konsertissa jalkapallon MM-kisojen yhteydessä vuonna 1990.
Unisono

Tulee latinan kielen sanasta unisonus, joka tarkoittaa yksiäänistä tai monotonista. Siinä useampi laulaja laulaa samaa kappaletta samassa sävelkorkeudessa tai oktaavin parin erolla toisistaan.
Vibrato
Kuuntele vibratoa, joka saa maan tärisemään.
Lauluäänen sävelkorkeuden nopeaa vaihtelua. Tekniikan avulla oopperalaulaja voi saada äänensä kantamaan orkesterin soiton yli.
Xylofoni

Jos oopperassa soi xylofoni eli ksylofoni, se on tehty vuoden 1893 jälkeen, jolloin tämä soitin esiintyi ensimmäisen kerran oopperassa.
“Yerma”
Oopperan Yerma dramaattinen kliimaksi.
Oopperat ovat usein yltiödramaattisia, kuten Yerma (autiomaa espanjaksi). Ooppera kertoo naisesta, joka surmaa miehensä, koska ei onnistu tulemaan raskaaksi.
Zarzuela
Pääroolin esittäjä puhuu kesken oopperaesityksen.
Espanjalainen 1600-luvulta juontuva oopperatyyli rikkoo perinteen, jonka mukaan oopperan repliikit lauletaan. Zarzuela kehittyi puhenäytelmistä, joihin liitettiin laulua, tanssia ja musiikkia.