Kahdella kaukaisella idän valtakunnalla on merkittävä rooli lautapelien keksimisessä. Kerromme suosittujen ajanvietepelien tuhansia vuosia vanhasta historiasta.
Sisältökatsaus
- Backgammonin juuret ovat antiikissa
- Domino löi läpi 1700-luvun Euroopassa
- Korttipeli sai nykymuotonsa 1480
- Monopoly oli liian poliittinen
- Kalaha – antiikin peli keksittiin Yhdysvalloissa
- Shakki vaati harkintaa ja taitoa
- Mahjong kiellettiin Maon Kiinassa
- Muinaista Ludoa – orjat pelinappuloina
- Trivial Pursuit – visailua kotona
Backgammonin juuret ovat antiikissa
Backgammonin synty: Rooman valtakunta 400-luvulla tai aiemmin
- Keksittiin: 400-luvulla tai aiemmin
- Alkuperä: Rooman valtakunta
Monet varhaisimmista peleistä ovat backgammonin esiasteita. Siksi sen sanotaan olevan yksi maailman vanhimpia pelejä. Senet ja Urin kuninkaallinen peli ovat sen iäkkäämpiä sukulaisia. Kuitenkin enemmän yhtäläisyyksiä backgammoniin on kreikkalais-roomalaisella pelillä nimeltä tabula, jota kuvattiin eräässä runossa.
Runo käsitteli bysanttikeisari Zenoa, joka 400-luvulla hävisi tabulassa epäonnisella nopan heitolla.
Backgammonin tavoin antiikin pelissä liikutetaan 15 nappulaa vastakkaisiin suuntiin kotipesää kohti. Ainoa ero on, että tabulassa käytetään kolmea noppaa kahden sijasta. Kreikassa backgammonia kutsutaan edelleen tabulaksi.
Lautoja on löydetty eri materiaaleista valmistettuina, mikä viittaa siihen, että kyseessä oli sekä rikkaiden että köyhien ajanviete.
Nimeä backgammon alettiin käyttää vasta 1600-luvun Englannissa. Se perustui saksin sanoihin baeck, takaisin, ja gammon, peli. Pian tämän jälkeen englantilainen Edmund Hoyle laati pelin nykyiset säännöt.
Backgammon nousi suosioon 1900-luvulla, sillä salonkileijona Alex Obolensky avasi backgammonklubeja New Yorkiin. Peli on edelleen hyvin tunnettu, vaikka sen kulta-aika on ohi.
Domino löi läpi 1700-luvun Euroopassa
Domino keksittiin Kiinassa
- Keksittiin: Ei tiedossa
- Alkuperä: Kiina
Dominon alkuperästä on monta tarinaa. Kiinalaislegendan mukaan sotilas Hung Ming (181–234 jaa.) keksi pelin pitämään sotilaita hereillä yövahdissa.
Kerrotaan myös, että kaupustelijat myivät dominonappuloita keisari Xiasongin valtakaudella (1162–89). Oli alkuperä mikä tahansa, kaikissa tapauksissa varhaisin tunnettu dominopeli on ajoitettu vuodelle 1120 Kiinaan.
1700-luvulla dominosta tuli muotia Italiassa, Ranskassa ja Englannissa. Ranskassa valmistettiin domino-palapelejä, joissa sai sovitella suorakaiteen muotoisia paloja mallin mukaan.
Pelissä nappuloita, joissa on sama määrä pisteitä, voidaan laittaa peräkkäin, ja voittaja on ensimmäinen, joka pääsee eroon kaikista nappuloista. Nimi domino tulee latinan sanasta dominus, joka tarkoittaa talon isäntää.
Vuonna 2005 kisattiin ensimmäinen dominon maailmanmestaruus. Nykyään peliä pelataan koko maailmassa, mutta erityisesti Etelä-Amerikassa ja Karibialla.
Korttipeli sai nykymuotonsa 1480

Kolikot, miekat, pikarit ja sauvat olivat varhaisimpia pelikorttien maita.
Korttipeli keksittiin Kiinassa 800-luvulla
- Keksittiin: 800-luku
- Alkuperä: Kiina
Ensimmäinen, joka kirjoitti kortinpeluusta, oli Tang-dynastian aikaan 800-luvulla elänyt kiinalaiskirjailija Su E. Hän kuvailee, kuinka keisari Yizongin tytär, prinsessa Tongchang, pelaa korttia miehensä sukulaisten kanssa. Korttien sanotaan muistuttavan tasaisia ja taipuvia dominonappuloita, minkä takia jotkut tutkijat ajattelevat pelikorttien kehittyneen dominosta.
On myös teorioita, joiden mukaan pelikortit pohjautuvat Koreassa ennustamiseen käytettyihin tikkuihin ja nuoliin. Niihin maalatut merkit osoittivat niiden arvon, ja myöhemmin merkit kopioitiin paperisuikaleille.
Alussa pelikorteissa oli eri vaihtoehtoja. Kun pelikortit tulivat Eurooppaan 1300-luvulla, maat olivat kolikoita, pikareita, miekkoja ja sauvoja. Maita ovat myös olleet avaimet, vaakunat, ruusut, tammenterhot ja viinirypäleet.
Vasta 1480 pelikortit saivat nykyisen ulkonäkönsä, jossa 52 kortin maita ovat hertta, ruutu, risti ja pata. Tämä versio oli halvempi painaa ja levittää, koska pakassa oli vain kaksi väriä ja yhtenäinen symboli toistui yksinkertaisissa korteissa kussakin värissä.
Korttipelit eivät enää olleet vain yläluokalle tarkoitettu, arvokas käsinmaalattu taideteos, vaan huvia kaikille. Vuosien saatossa kehittyi erilaisia pelejä, joista parhaiten levisivät bridge ja pokeri.
Monopoly oli liian poliittinen

Monopolyn edeltäjässä, The Landlords Gamessa, pelilaudalla oli kiinteistöjen hintoja.
Monopoly kehitettiin Yhdysvalloissa vuosina 1903–1934
- Keksittiin: 1903
- Alkuperä: Yhdysvallat
Toimittaja Elizabeth Magie halusi kertoa kansalle, että vuokranantajat perivät liian korkeaa vuokraa, ja 1903 hän suunnitteli kiinteistöjen verotusta selittävän pelin, jota hän kutsui vuokranantajan peliksi. Peliyhtiö Parker Brothers ei ideaa kuitenkaan ostanut, sillä se kuulosti liian poliittiselta.
Ajan myötä pelin säännöt levisivät puskaradion kautta työttömälle lämmitysasentaja Charles Darrow’lle. Yksinkertaistettuaan pelin hän sai 1934 Parker Brothersin muuttamaan mielensä ja hyväksymään pelin.
Ensimmäisessä versiossa kadut ja rakennukset olivat Atlantic Citystä, yhdysvaltalaisesta kaupungista Atlantin rannikolta. Monopoly julkaistiin laman jälkeen Yhdysvalloissa, kun unelma ylellisyydestä ja vauraudesta alkoi orastaa. Peli oli menestys, sillä se antoi osallistujille mahdollisuuden tehdä nopeasti omaisuuksia, vaikkakin leikkirahalla.
Nykyään Monopoly on yksi myydyimpiä pelejä, ja sen lukemattomat muunnelmat perustuvat eri kaupunkeihin tai populaarikulttuurin ilmiöihin.
Kalaha – antiikin peli keksittiin Yhdysvalloissa

Ruukun kuva Ajaxista ja Akilleesta pelipöydän ääressä oli yksi kalaha-pelin innoittajista.
Kalaha lanseerattiin Yhdysvalloissa vuonna 1940
- Keksittiin: 1940
- Alkuperä: Yhdysvallat
Amerikkalainen liikemies William Julius Champion Junior lanseerasi vuonna 1940 kalaha-pelin ja esitti useita epäilyttäviä väitteitä. Hän sanoi löytäneensä jopa 7 000 vuotta vanhan pelin ja eräästä uurnasta antiikkisen maalauksen, jossa muun muassa näkyi, kuinka kalahaa pelattiin Troijan piirityksen aikana ja afrikkalaispäälliköt yrittivät voittaa naisorjia.
Championin väitteitä ei ole voitu osoittaa todeksi, mitä ilmeisimmin Champion yritti vain markkinoida ideaansa. Toki ajalta noin 520 eaa. on olemassa uurnamaalaus, jossa Kreikan mytologian sankarit Ajax ja Akhilleus pelaavat, mutta peliä ei voida todistaa kalahaksi.
Kuitenkin vastaavia pelejä on ollut Etiopiassa ja Eritreassa aina 500- ja 600-luvulta lähtien. Mancalaksi kutsutussa pelissä tarkoituksena on kerätä ja laskea nappuloita, yleensä kuulia. Siksi voidaan sanoa, että kalaha kuuluu samaan pelien ryhmään.
Champion yritti kovasti markkinoida peliä, ja 1960-luvulla kalahasta tuli ensimmäinen etäpelattava tietokonepeli, mikä tarkoitti, että peliä voitiin pelata, vaikka pelaajat eivät olleet samassa paikassa.
Shakki vaati harkintaa ja taitoa

Kaksi arabia pelaa shakkia keskiaikaisen espanjalaiskirjoituksen kuvassa.
Shakki kehittyi Intiassa keksitystä chaturanga-pelistä
- Keksittiin: Ei tiedossa
- Alkuperä: Intia
Intialaisen legendan mukaan shakin keksi 500-luvulla hindupappi ja filosofi Sissa kuningas Balhaitin hovissa. Balhait valitti, että tarjolla oli vain noppapelejä, eikä lainkaan harkintaan ja taitoon perustuvia pelejä. Siksi Sissa laati strategiapelin, jossa mustavalkoisten neliöiden päällä oli norsujen, hevosten, vaunujen ja sotilaiden muotoisia nappuloita. Peli oli nimeltään chaturanga, ja sen sanotaan olevan shakin edeltäjä.
Tarina chaturangasta on epävarma, mutta on tiedossa, että arabit levittivät pelin Eurooppaan keskiajalla, ja moderni shakkipeli muotoutui muslimiaikaisessa Espanjassa.
Yksi ensimmäisistä tunnetuista kansainvälisistä mestareista oli ranskalainen André Philidor, joka 1700-luvulla loisti taidoillaan pelaten sokkona. Hänen aikanaan vallitsi niin sanottu romanttinen pelityyli, jolle olivat ominaisia rohkeat hyökkäykset, röyhkeät siirrot ja dynaaminen pelaaminen. Sen korvasi myöhemmin tekniikkaan ja strategiaan keskittyvä tyyli.
1800-luvulta lähtien on ollut shakkikerhoja, ja kilpailuja on järjestetty paikallisella, alueellisella ja maailmanlaajuisella tasolla. 1970-luvulla tuli ensimmäinen shakkiohjelma tietokoneelle, ja vuonna 1997 shakkitietokone Deep Blue voitti silloisen maailmanmestarin, Venäjän Garri Kasparovin.
Mahjong kiellettiin Maon Kiinassa

Mahjong muistuttaa pokeria.
Mahjong keksittiin Kiinassa
- Keksittiin: Ei tiedossa
- Alkuperä: Kiina
Mahjongin keksimisestä vallitsee laaja erimielisyys. Jotkut antavat kunnian kiinalaisfilosofi Konfutselle, joka eli 500-luvulla. Jotkut puolestaan väittävät, että pelin loi 1800-luvulla kiinalainen armeijan upseeri. Moni uskoo myös, että peli perustuu kiinalaiseen korttipeliin, jota pelattiin Ming-dynastian (1358–1644) alkuvaiheessa Kiinassa.
Mahjong on uhkapeli, jossa tarvitaan onnea. Lyhyesti sanottuna siinä yritetään tehdä neljä yhdistelmää keräämällä eri arvoisia nappuloita ja poistamalla tarpeettomat.
Peli kiellettiin Kiinassa vuonna 1949, kun kommunististen viranomaisten mielestä mahjong ja muut rahapelit johtivat kapitalistiseen korruptioon. Kielto kumottiin vuonna 1985, ja nykyään peli on suosittu sekä Kiinassa että muualla maailmassa.
Muinaista Ludoa – orjat pelinappuloina

Englantilainen Ludo 1930-luvulta.
Kehitettiin Intiassa 1500-luvulla ja lanseerattiin Yhdysvalloissa 1900-luvulla
- Keksittiin: Ei tiedossa
- Alkuperä: Intia
1500-luvulla Intian keisari Akbar istui korkealla marmorivaltaistuimellaan ja pelasi peliä nimeltä Pachisi, jossa kuusitoista orjatyttöä oli pelinappuloina valtavalla punavalkoruudullisella ristin muotoisella laudalla.
Keisari käytti simpukoita noppina määrittämään, kuinka monta askelta kukin tyttö ottaisi. Tytöt oli jaettu kahteen joukkueeseen, jotka kilpailivat siitä, kumpi joukkue ehtii ensin omaan kotipesäänsä.
Säännöt muistuttivat Ludoa, vaikka nykyään käytetään erivärisiä noppia ja pelinappuloita. Pachisin juuret ovat Intiassa, kun taas Ludon lanseerasi saksalainen pelivalmistaja Josef Friedrich Schmidt 1900-luvun alussa.
Pelistä tuli yleistä hupia mutaisissa juoksuhaudoissa toisen maailmansodan aikana, kun Schmidt antoi pelin Saksan sotasairaaloihin.
Nimi ei ollut Ludo, vaan Schmidt oli antanut sille nimen "Mensch ärgere Dich nicht", joka tarkoittaa "Älä suutu, kaveri." Helposti pelattavasta pelistä pitävät sekä lapset että aikuiset.
Trivial Pursuit – visailua kotona

Trivial Pursuit.
Trivial Pursuit keksittiin Yhdysvalloissa
- Keksittiin: 1979
- Alkuperä: Yhdysvallat
Kanadalaiset Chris Haney ja Scott Abbott saivat 1970-luvun loppupuolella ajatuksen omasta pelistä. Parissa tunnissa he oli suunnitelleet Trivial Pursuit -pelin.
Pelin myyminen osoittautui kuitenkin hankalaksi. Vasta kun pelikustantaja Selchow and Richter osti lisenssin, myynti sai vauhtia ja Trivialista tuli lopulta yksi suosituimmista lautapeleistä.
Erilaisia tietokilpailuja on pelattu aina 1800-luvusta lähtien, ja myöhemmin tietokilpailuista on tullut hauskaa viihdettä radiossa ja sitten televisiossa.
Monet televisiosuosikeista on myöhemmin myyty seurapeleiksi.
Toisaalta 80-luvulla ja 90-luvulla lähetettiin Trivial Pursuitia tietokilpailuna televisiossa Yhdysvalloissa ja Isossa-Britanniassa.