Lentäjä Amelia Earhart katosi Tyynellämerellä Lockheed Model 10 Electra -lentokoneella 2. heinäkuuta 1937.
Lentokonemalli oli esitelty vuonna 1934, ja se oli vuoteen 1941 yksi Lockheedin tehtaiden suurimpia myyntimenestyksiä.
Sitä valmistettiin yhteensä 148 kappaletta, ja niitä osti varsinkin lentoyhtiö Pan Am. Se halusi pienen matkustajakoneen niin palavasti, että se jopa maksoi testivaiheessa tuulitunnelin rakentamisen.
Amelia Earhartin Electra oli Lockheedin tehtaalla Kaliforniassa juuri hänelle tehty malli. Hän halusi siihen tavallista enemmän polttoainesäiliöitä voidakseen lentää sillä ensimmäisenä naisena maailman ympäri.
Hän kutsui konettaan ”lentäväksi laboratorioksi”, mutta todellisuudessa siinä ei juuri ollut uudenaikaisia varusteita.
Hienoin oli radiosuuntimalaitteisto, joka määritti radioaallon tai muun elektromagneettisen signaalin tulosuunnan. Earhart ei kuitenkaan pitänyt epäluotettavasta laitteesta.
Earhart lähti maailmanympärimatkalleen maaliskuussa 1937. Hänen koneensa vaurioitui Havaijilla, ja parin kuukauden korjaustöiden jälkeen hän jatkoi matkaa mutta katosi jäljettömiin heinäkuussa.