Bernard Cahier/Getty Images
Le Mansin onnettomuus

Vauhdin hurmaa!

Auton keksimisestä lähtien hurjapäät ovat yrittäneet virittää nelipyöräiset ajokkinsa aina vain nopeampaan vauhtiin. 1900-luvun alussa moottoriurheilusta tuli hengenvaarallista – ja vuonna 1955 Le Mansin kisoissa kävi todella hullusti.

Kaaos katsomossa

Vanderbilt Cup-kilpa-ajot saivat dramaattisen käänteen, kun yhdestä autosta irtosi rengas kesken kisan. Kuljettaja Eddie Pullen menetti autonsa hallinnan, ja yleisö pakeni paniikissa. 1900-luvun alussa kilpa-ajot olivat usein hengenvaarallisia niin osallistujille kuin yleisöllekin.

GETTY/HULTON ARCHIVES

Santa Monica, Kalifornia
Helmikuu 1914

GETTY/HULTON ARCHIVES

Natsien kilpa-ajo

Natsien hakaristillä koristeltua Mercedes Benz -kilpa-autoa tuodaan AVUS-kilparadalle Berliinissä. 1930-luvulla modernit ja nopeat autot olivat tärkeä osa natsien propagandaa. Autojen kehittyessä saksalaiset voittivatkin aina vain useampia Grand Prix -kisoja. Natsihallinto hyödynsi voittoja propagandassaan osoituksena Saksan paluusta suuruuteen.

Hulton Archive/Stringer/Getty Images

Berliini, Saksa
Noin 1940

Hulton Archive/Stringer/Getty Images

Le Mansin tragedia

Le Mansin kuuluisissa 24 tunnin kilpa-ajoissa tapahtui vuonna 1955 moottoriurheilun historian pahin onnettomuus, kun kisaan osallistunut Pierre Levegh törmäsi autollaan toiseen kilpailijaan Lance Mackliniin. Yli 80 katsojaa kuoli, kun Levegh’n Mercedes-Benz 300 SLR:n osia lensi yleisön joukkoon. Onnettomuuden jälkeen Mercedes-Benz vetäytyi moottoriurheilusta kolmeksi vuosikymmeneksi.

Bernard Cahier/Getty Images

Le Mans, Ranska
Kesäkuu 1955

Bernard Cahier/Getty Images