Ettore Bugattin nuorempi veli Rembrandt oli kuvanveistäjä. Hän suunnitteli Type 41 Royale -mallin keulaa koristavan norsun.

© Polfoto/Corbis

Galleria: 6 haluttua Bugatti Royalea

Bugatti Type 41 Royale oli kaupallinen fiasko, sillä niitä valmistettiin kaikkiaan vain kuusi ja myytiin kolme kappaletta. Nykyään Royale on kuitenkin yksi maailman halutuimmista ja kalleimmista keräilyharvinaisuuksista.

© Polfoto/Corbis

Bugattin yksityisauto

Tyyppi: Coupé Napoleon

Historia: Prototyyppi, jossa oli vielä suurempi moottori kuin tuotantomalleissa. Bugatti valmis­ti autoon neljä eri koria ja käytti sitä perheensä yksityisautona.

Hänen perillisensä myivät auton vuonna 1963 sveitsiläisille keräilijöille Hans ja Fritz Schlumpfille.

Nykyään: Museossa Ranskassa

© Scanpix

Kätkettiin Pariisin viemäriin

Tyyppi: Coupé de Ville Binder

Historia: Myytiin vuonna 1932 Armand Esdersille avomallina, mutta seuraava omistaja muunnatti sen coupé-malliksi.

Auto vietiin toisen maailmansodan aikana suojaan Pariisin vie­mä­reihin. Vuonna 1999 Volks­wagen-konserni osti sen 20 miljoonalla dollarilla.

Nykyään: VW:n kokoelmassa

© Polfoto/Corbis

Pelastettiin romuttamolta

Tyyppi: Cabriolet Weinberger

Historia: Myytiin vuonna 1932 saksalaiselle lääkärille Josef Fuchsille. Auto vietiin myöhemmin ­Yhdysvaltoihin, missä eräs keräilijä löysi sen romuttamolta vuonna 1947.

Hän osti autonraadon 400 dollarilla, kunnosti sen ja lahjoitti sen Henry Ford -museolle.

Nykyään: Henry Ford -museossa

© Polfoto/Corbis

Tyyliltään vanhanaikainen

Tyyppi: Limousine Park Ward

Historia: Myytiin vuonna 1933 brittiläiselle miljoonaperijälle Cuthbert W. Fosterille. Auton kori muistutti vuoden 1922 Daimle­ria.

Foster myi auton muuttaessaan Yhdysval­toi­hin vuonna 1946, ja
se päätyi lopulta Schlumpfin veljesten kokoelmaan.

Nykyään: Museossa Ranskassa

© Scanpix/Heritage

Piilotettiin sodan ajaksi

Tyyppi: Saloon

Historia: Autolle ei löytynyt ostajaa, ja Bugatti kätki sen sodan ajaksi. Vuonna 1950 se myytiin yhdysvaltalaiselle Briggs Cunninghamille, ja vuonna 1987 ruotsalainen Hans Thulin osti sen huuto­kaupasta 5,5 miljoonalla punnalla mutta myi sen pian pois.

Nykyään: Yksityisomistuksessa

© Polfoto/Corbis

Odotti ostajaa 20 vuotta

Tyyppi: Berline de Voyage

Historia: Autolle ei löytynyt ostajaa, ja se muurattiin piiloon sodan ajaksi. Vuonna 1950 Bugattin ­perilliset myivät auton Briggs
Cunninghamille, joka vei sen Yhdys­­valtoihin. Sillä oli useita omistajia, kunnes se myytiin Volkswagen-konsernille.

Nykyään: VW:n kokoelmassa

LUE LISÄÄ: Lue koko artikkeli Bugatti Royale – maailman kallein auto