Galleria: 6 haluttua Bugatti Royalea

Bugatti Type 41 Royale oli kaupallinen fiasko, sillä niitä valmistettiin kaikkiaan vain kuusi ja myytiin kolme kappaletta. Nykyään Royale on kuitenkin yksi maailman halutuimmista ja kalleimmista keräilyharvinaisuuksista.

Ettore Bugattin nuorempi veli Rembrandt oli kuvanveistäjä. Hän suunnitteli Type 41 Royale -mallin keulaa koristavan norsun.

© Polfoto/Corbis
© Polfoto/Corbis

Bugattin yksityisauto

Tyyppi: Coupé Napoleon

Historia: Prototyyppi, jossa oli vielä suurempi moottori kuin tuotantomalleissa. Bugatti valmis­ti autoon neljä eri koria ja käytti sitä perheensä yksityisautona.

Hänen perillisensä myivät auton vuonna 1963 sveitsiläisille keräilijöille Hans ja Fritz Schlumpfille.

Nykyään: Museossa Ranskassa

© Scanpix

Kätkettiin Pariisin viemäriin

Tyyppi: Coupé de Ville Binder

Historia: Myytiin vuonna 1932 Armand Esdersille avomallina, mutta seuraava omistaja muunnatti sen coupé-malliksi.

Auto vietiin toisen maailmansodan aikana suojaan Pariisin vie­mä­reihin. Vuonna 1999 Volks­wagen-konserni osti sen 20 miljoonalla dollarilla.

Nykyään: VW:n kokoelmassa

© Polfoto/Corbis

Pelastettiin romuttamolta

Tyyppi: Cabriolet Weinberger

Historia: Myytiin vuonna 1932 saksalaiselle lääkärille Josef Fuchsille. Auto vietiin myöhemmin ­Yhdysvaltoihin, missä eräs keräilijä löysi sen romuttamolta vuonna 1947.

Hän osti autonraadon 400 dollarilla, kunnosti sen ja lahjoitti sen Henry Ford -museolle.

Nykyään: Henry Ford -museossa

© Polfoto/Corbis

Tyyliltään vanhanaikainen

Tyyppi: Limousine Park Ward

Historia: Myytiin vuonna 1933 brittiläiselle miljoonaperijälle Cuthbert W. Fosterille. Auton kori muistutti vuoden 1922 Daimle­ria.

Foster myi auton muuttaessaan Yhdysval­toi­hin vuonna 1946, ja
se päätyi lopulta Schlumpfin veljesten kokoelmaan.

Nykyään: Museossa Ranskassa

© Scanpix/Heritage

Piilotettiin sodan ajaksi

Tyyppi: Saloon

Historia: Autolle ei löytynyt ostajaa, ja Bugatti kätki sen sodan ajaksi. Vuonna 1950 se myytiin yhdysvaltalaiselle Briggs Cunninghamille, ja vuonna 1987 ruotsalainen Hans Thulin osti sen huuto­kaupasta 5,5 miljoonalla punnalla mutta myi sen pian pois.

Nykyään: Yksityisomistuksessa

© Polfoto/Corbis

Odotti ostajaa 20 vuotta

Tyyppi: Berline de Voyage

Historia: Autolle ei löytynyt ostajaa, ja se muurattiin piiloon sodan ajaksi. Vuonna 1950 Bugattin ­perilliset myivät auton Briggs
Cunninghamille, joka vei sen Yhdys­­valtoihin. Sillä oli useita omistajia, kunnes se myytiin Volkswagen-konsernille.

Nykyään: VW:n kokoelmassa

LUE LISÄÄ: Lue koko artikkeli Bugatti Royale – maailman kallein auto