Titanicia varoittanut alus löydettiin uudella tekniikalla

Titanicia jäävuorista turhaan varoittanut laiva on löydetty uuden tekniikan avulla. Höyrylaiva makaa meren pohjassa, eikä sen tunnistamiseen tarvittu sukeltajia.

Titanicia jäävuorista turhaan varoittanut laiva on löydetty uuden tekniikan avulla. Höyrylaiva makaa meren pohjassa, eikä sen tunnistamiseen tarvittu sukeltajia.

Willy Stöwer/Library of Congress

Titanicin sähköttäjä sai 15. huhtikuuta 1912 varoituksen rahtilaiva S/S Mesabalta. Se oli havainnut suuria jäävuoria läntisellä Atlantilla, jonne luksusristeilijä oli matkalla.

Varoitus ei kuitenkaan kulkeutunut Titanicin komentosillalle ja vastuussa olevalle upseerille, ja seurasi katastrofi, jollaista kukaan ei uskonut voivan tapahtua.

Höyrylaiva S/S Mesaba kuljetti rahtia Atlantilla vuosina 1898–1918.

© Public domain

S/S. Mesaba toimi kauppalaivana vuoteen 1918, jolloin saksalainen torpedo upotti sen ensimmäisessä maailmansodassa. 20 miehistön jäsentä kuoli.

Walesin Bangorin yliopiston meriarkeologit ovat nyt paikallistaneet Titanicia turhaan varoittaneen laivan hylyn meressä.

Menetelmä vaikuttaa lupaavalta

Löytö tehtiin nykyaikaisella tutkalaitteella, jolla Bangorin yliopiston tutkimusalus Prince Madog on varustettu.

Tutkalla haravoitiin 19 000 neliökilometrin alue Irlanninmerellä. S/S Mesaba tunnistettiin löydetyistä 273 hylystä yksityiskohtien perusteella.

© University of Bangor

Niin sanottu monisädetutka lähettää samanaikaisesti monia ääniaaltoja merenpohjaan, jolloin pohjasta saadaan yksityiskohtainen ja tarkka kuva.

”Aiemmin pystyimme sukeltamaan vain muutamalle hylylle vuodessa tunnistaessamme niitä. Prince Madogin tutkan ansiosta hylkyjen tutkiminen tulee paljon halvemmaksi. Voimme vertailla saamiamme tietoja historialliseen dataan tarvitsematta sukeltaa jokaiselle hylylle”, selittää tohtori Innes McCartney, Bangorin yliopiston tutkatutkimuksien johtaja.