Vain harvat eurooppalaiset tutkimusmatkailijat olivat tutkineet islamilaista Lähi-itää ja alueen muinaisen kulttuurin jälkiä 1800-luvun alussa. Sveitsiläinen Johann Ludwig Burckhardt puhui sujuvasti arabiaa, ja elokuussa 1812 hän löysi paikallisten oppaiden avulla tarunhohtoisen aavikkokaupungin, Petran.
Tässä on tarina Petran kukoistuksesta ja lopullisesta taantumasta – ja unohdetun ihmeen löytymisestä.
Johann Ludwig Burckhardt kulki oppainaan toimivien miesten kanssa kapeaa solaa al-Siqiä pitkin. He kuulivat vain omien askeleittensa äänet ja tuulen ujelluksen. Varjoisa sola oli paikoitellen vain parin metrin levyinen ja sen seinämät kohosivat jopa 80 metriin.
Sveitsiläinen seikkailija ja tutkimusmatkailija Burckhardt oli vakuuttunut siitä, että karujen vuorten läpi lähellä Wadi Musaa nykyisessä Jordaniassa pujottelevan solan päässä olisi nabatealaisten kadonnut kaupunki Petra. Hänen paikallisten oppaidensa mielestä solan päässä oli vääräuskoisten rakennelmia ja paikka oli pahojen henkien tyyssija.

Johann Ludwig Burckhardt (1784–1817) oli sveitsiläinen tutkimusmatkailija, joka löysi ennen Petran muinaiskaupunkia Abu Simbelin temppelin Niilin varrella.
28-vuotias Burckhardt oli matkalla Damaskoksesta Syyriasta Egyptiin peitenimellä šeikki Ibrahim Ibn Abdallah ja arabialaiseen asuun pukeutuneena. Hän oli valmistautunut matkaan huolellisesti opiskelemalla arabiaa, islaminuskoa ja Lähi-idän tapoja ja kulttuuria yliopistoissa sekä Britanniassa että Syyriassa.
Hän oli yrittänyt totutella Lähi-idän ilmastoon tekemällä pitkiä kävelyretkiä keskipäivän kuumuudessa. Hän oli myös elänyt pelkällä vedellä ja vähillä kasviksilla tottuakseen siihen, ettei matkalla olisi aina ruokaa saatavilla.
Burckhardt oli houkutellut oppaansa viemään hänet Petraan sillä perusteella, että kaupungin laidalla oli Mooseksen veljen profeetta Aaronin hauta. Hän oli ostanut vuohen ja kertoi oppailleen, että oli vannonut uhraavansa sen Aaronin haudalla. Miehet olivat suhtautuneet tarinaan epäluuloisesti mutta lähtivät kuitenkin oppaiksi.
”Se on ehdottomasti yksi maailman kauneimmista muinaisista rakennuksista ja säilynyt niin hyvin, että näyttää siltä, kuin se olisi juuri valmistunut.” Johann Ludwig Burckhardt
Matka pimeän ja kapean solan läpi tuntui pitkältä. Sitten noin puolen tunnin päästä edessä alkoi häämöttää punertavia pylväitä ja rakennusten hahmoja. Sola päättyi yllättäen, ja aurinko sokaisi miehet. Kun Burckhardtin silmät tottuivat kirkkaaseen valoon, hän ei ollut uskoa näkemäänsä ja tuijotti hetken ällistyneenä eteensä avautuvaa näkymää.
”Kallionseinämään edessämme oli hakattu hautakammio, jonka kauneus ja sijainti oli taatusti suunniteltu tekemään vaikutus tulijaan. Se on ehdottomasti yksi maailman kauneimmista muinaisista rakennuksista ja säilynyt niin hyvin, että näyttää siltä, kuin se olisi juuri valmistunut. Lähempää tarkastellessaan saattoi myös nähdä, miten valtavasti työtä sen rakentaminen on vaatinut”, Burckhardt kuvaili myöhemmin kokemaansa ikimuistoista hetkeä.
Seikkailija oli 22. elokuuta 1812 ensimmäinen eurooppalainen Petrassa yli 600 vuoteen. Hänen oli kuitenkin tukahdutettava intonsa, jotteivät oppaat luulisi hänen olevan aarrejahdissa.
Burckhardt uhrasi vuohen
Seurue jätti nopeasti mahtavan monumentin taakseen ja jatkoi kallioon louhitun suuren amfiteatterin ohi. Burckhardt ihasteli komeiden hautakammioiden fasadeja ja vaikuttavia temppeleitä, ja pimeän laskeutuessa seurue saapui sille vuorelle, jolla Aaronin haudan sanottiin sijaitsevan. Hän uhrasi vuohen, ja sitten he poistuivat samaa tietä kallioiden kätkemästä kaupungista.
Burckhardt oli sittemmin pahoillaan siitä, ettei hän voinut tutkia kaupunkia tai tehdä muistiinpanoja, jotteivät hänen todellinen henkilöllisyytensä ja matkan tarkoitus paljastuisi hänen oppailleen. Hän kuitenkin arveli, että tulevaisuudessa autiomaakaupungin raunioita pääsisi tutkimaan vapaammin, kunhan paikalliset tottuisivat tutkijoihin ja tiedemiehiin.
Silloin Petra tunnustettaisiin yhdeksi maailman merkittävimmistä muinaisen rakennustaiteen muistomerkeistä.
Nabatealaisten pääkaupunki
Petran oli aikoinaan perustanut arabialainen paimentolaiskansa nabatealaiset. Aluksi jyrkkien kallioiden ympäröimä vaikeapääsyinen laakso oli tarjonnut luonnon muovaaman turvapaikan paimentolaisille, mutta ajan mittaan kivikaupunki kasvoi nabatealaisten vaikutusalueen merkittäväksi keskukseksi.
Kaupungin ollessa mahtavimmillaan 100-luvulla eaa. siellä oli noin 20 000 asukasta ja jopa yksi maailman vanhimmista kaupungeista, Damaskos, oli sen suojeluksessa.
Kauppa vaurastutti kaupungin
Nabatealaisten menestys perustui pitkälti heidän kaupankäyntitaitoihinsa. Siinain ja Arabian niemimaiden ja Egyptin Aleksandrian väliset suuret kauppareitit olivat nabatealaisten hallinnassa. Kreikkalaisten historioitsijoiden mukaan nabatealaisten karavaanit olivat niin suuria, että näytti siltä kuin kokonainen armeija olisi ollut liikkeellä.
Nabatealaisten kauppakaravaanien valikoimiin kuului muun muassa Kuolleenmeren bitumia, joka oli kysyttyä balsamoijien parissa Egyptissä, sekä suitsukkeita, mausteita, kultaa ja itäisten maiden ylellisyys-tarvikkeita Kreikan ja Rooman pohjattomille markkinoille.
Kaupankäynti merkitsi kaupungille paljon muutakin kuin tuloja. Sen myötä kaupunkiin saatiin taiteellisia ja kulttuurisia vaikutteita sekä lännestä että idästä, mikä näkyy kaupungin mahtavissa hautamuistomerkeissä. Yksi parhaista esimerkeistä on mausoleumi, jota Burckhardt ihastuneena kuvaili. Nykyään aarrekammioksi kutsuttu rakennus on tyyliltään kreikkalais-hellenistinen.
Hautakammio on oletettavasti rakennettu vuosina 9 eaa.–40 jaa. hallinnutta kuningas Aretas IV:tä varten. Myös monet muut Petran suurimmista rakennuksista, kuten Suuri temppeli ja roomalaistyylinen amfiteatteri, on rakennettu Aretas IV:n aikana.
Aarrekammion lähes 40 metriä korkea koristeellinen fasadi, joka näkyy esimerkiksi kolmannessa Indiana Jones -elokuvassa, on kärsinyt ajan saatossa. Sitä ovat kuluttaneet paitsi ajan hammas, myös ryövärit, jotka ovat ottaneet turhan tosissaan hautamausoleumin liikanimen Aarrekammio ja ampuneet ylimpiä korkokuvia, koska ovat luulleet niiden takana olevan aarteita.
Kuten useimmat Petran säilyneistä haudoista ja rakennuksista, myös Aarrekammio on hakattu laaksoa ympäröivien kallioiden punertavaan hiekkakiveen. Jopa kaupungin nimi Petra tarkoittaa kiveä kreikaksi.
Petran kartta

Al-Siq
Aarrekammio
Kuolleiden kaupunki
Kuninkaiden haudat
Amfiteatteri
Suuri temppeli
Luostari
Petran suurimmat monumentit
2 000 vuotta sitten Petra oli vilkas 20 000 asukkaan kaupunki. Laakso, jossa nykyisin on jäljellä enää vain kallionseinämiin hakattuja rakennuksia, oli kaupungin suuruuden aikaan tiheään asuttu.

Al-Siq
Al-Siq oli ainoa karavaanitie kivikaupunkiin. Kapean solan seinämät ovat paikoin 80 metriä korkeat.

Aarrekammio
Aarrekammio on kaupungin tunnetuin rakennus. Tosiasiassa se on noin 2 000 vuotta sitten kuolleen kuninkaan hautakammio.

Kuolleiden kaupunki
Kuolleiden kaupunki koostuu sekä luonnonluolista että kallionseinämään hakatuista hautakammioista, joihin haudattiin kaupungin alempien luokkien edustajia.

Kuninkaiden haudat
Kuninkaiden haudat on taidokkaasti koristeltu. Hautojen vuorenseinämään hakatut fasadit ulottuvat jopa 40–50 metrin korkeuteen. Tänne haudattiin ylhäiset nabatealaiset ajanlaskumme alun tienoilla.

Amfiteatteri
Amfiteatteri on roomalaisten esikuviensa kaltainen. Teatteri on louhittu kiveen, ja sinne mahtuu peräti 4 000 katsojaa.

Suuri temppeli
Suuri temppeli on pinta-alaltaan tuhansia neliömetrejä. Kerroksittain olevine satoine pylväineen se oli Petran suurin rakennus.

Luostari
Luostari sijaitsee hieman syrjässä muusta kaupungista. Se on rakennettu sen jälkeen, kun Rooma otti alueella vallan vuonna 106.
Kaikki on hakattu kallioon
Kallioon hakatut koristeelliset julkisivut ovat nykyisin Petran suurin vetonaula. 2 000 vuotta sitten laakso oli kuitenkin täynnä asuintaloja ja työpajoja, jotka eivät valitettavasti ole säilyneet näihin päiviin saakka.
Nabatealaiset olivat omaksuneet muilta ja kehittäneet myös itse nerokkaita teknisiä ratkaisuja, joiden ansiosta noin 20 000 pysyvän asukkaan vilkas kauppakaupunki saattoi kukoistaa kuivassa erämaassa.
Petrassa oli muun muassa edistynyt vesi-, viemäri- ja veden talteenottojärjestelmä, joka keräsi sadeveden ja johti lähdevettä kaupungin moniin vesisäiliöihin. Vesihuolto oli niin tehokas, että nabatealaiset pystyivät jopa viljelemään viljaa ja kasvattamaan hedelmiä autiomaassa.
Roomalaiset ottivat vallan
Vuorten ympäröimää Petraa oli helppo puolustaa vihollisten hyökkäyksiltä. 300-luvulta eaa. alkaen kreikkalaiset yrittivät useaan otteeseen vallata kaupungin siinä onnistumatta.
Nabatealaiset joutuivat taipumaan vasta vuoden 100 tienoilla roomalaisille. Vuonna 106 nabatealaisten valtakunnasta tuli osa Rooman provinssia Arabiaa.
Nabatealaisten toiseksi tärkeimmästä kaupungista Bosrasta tehtiin alueen uusi pääkaupunki, ja roomalaiset panostivat uusiin kauppareitteihin kaukana Petrasta.
Vuodet: Kaupunki unohtui sadoiksi vuosiksi
Petra oli vilkas metropoli 2 000 vuotta sitten.Nyt kaupunki on Jordanian suosituin nähtävyys.
- 1500 eaa. Ensimmäiset asukkaat asettuvat laaksoon.
- 500-luku eaa.: Nabatealaisten ensimmäiset rakennukset.
- 300-luku eaa.: Kreikkalaiset yrittävät turhaan vallata laaksoa.
- 100-luku eaa.: 20 000 asukkaan kaupunki on suurimmillaan.
- 106 jaa.: Rooma valloittaa kaupungin ja liittää sen itseensä.
- 363: Maajäristys raunioittaa suuren osan Petraa.
- 1098: Ristiritarit perustavat Petraan linnoituksen.
- 1200-luku: Kadonnut kaupunki mainitaan egyptiläisissä lähteissä.
- 1812: Burckhardt löytää tarunhohtoisen Petran.
- 1985: Petra UNESCOn maailmanperintölistalle.
- 2007: Noin 100 miljoonaa ihmistä ympäri maailmaa osallistuu äänestykseen maailman seitsemästä uudesta ihmeestä, ja muinainen Petra nousee listalle.
Maanjäristys tyhjensi kaupungin
Vaikka keskeinen asema menetettiinkin, kaupunki jatkoi elämäänsä ja monumentaalisia rakennuksia louhittiin edelleen Petran kallioihin. Esimerkiksi kaupungin laidalle rakennettiin 100-luvun alkupuolella Luostariksi kutsuttu mahtava temppeli. Sen kallionseinämään hakattu julkisivu on mitoiltaan 45 x 42 metriä ja alueen kuvatuin kohde.
300-luvun lopulla Petrasta tuli Rooman provinssin Palaestina Tertian pääkaupunki. Kun kristinusko saapui alueelle, piispanistuin sijoitettiin Petraan ja monet nabatealaisten temppelit – myös Luostari – muutettiin kirkoiksi. Mutta kaupungin suuruuden aika oli auttamattomasti ohi.

Skottilainen taiteilija David Roberts kävi kiertomatkallaan vuosina 1838–1839 muun muassa Aleksandriassa, Kairossa, Suezinlahdella, Petrassa, Palestiinassa ja Jerusalemissa. Tämän piirroksen Roberts piirsi paikan päällä Petran aavikkokaupungissa.
Seuraavina vuosisatoina seutua ravistelleet lukuisat voimakkaat maanjäristykset saivat väkiluvun laskuun, ja islaminuskon tullessa alueelle 600-luvulla Petra oli enää varjo entisestään.
Kaupunki tyhjeni ja unohtui hiljalleen. Keskiaikaisissa lähteissä mainitaan ainoastaan, että eurooppalaiset ristiretkeläiset rakensivat sinne 1100-luvulla linnoituksen, joka kuitenkin hylättiin pian.
Kaikesta huolimatta Petran nimi pysyi halki vuosisatojen tarunhohtoisena.
Tarinat muinaisen Petran suuruuden ajoista saivat Burckhardtin lähtemään 1800-luvun alkupuolella etsimään unohdettua kaupunkia. Hänen epämääräiset ja haltioituneet kuvauksensa paikasta ruokkivat romantiikannälkäisten varakkaiden eurooppalaisten mielikuvitusta, ja jo 1830-luvulla jokainen opintomatkan Lähi-itään tehnyt eurooppalainen halusi ehdottomasti käydä Petran rauniokaupungissa.
Petra innoitti myös Euroopan kirjallisia piirejä. Yksi kuuluisimmista teksteistä on brittiläisen runoilijan John William Burgonin vuonna 1840 kirjoittama Petraa ylistävä runo. Kirjailija ei itse ollut Petraa nähnytkään vaan perusti runonsa muiden kuvauksiin, ja hän ylistää runossaan Petraa ”ruusunpunaiseksi ikiaikaiseksi kaupungiksi”.
Kirjoitus levisi muualle

Nabatealaisten kirjoitusta voi nähdä kallioissa eri puolilla Petraa.
Nabatealaisten kirjoitusjärjestelmä levisi muualle
Nabatealaisia ei enää ole, mutta heidän kirjoitusjärjestelmänsä elää.
Petrasta ja muualta nabatealaisten hallitsemilta alueilta on löydetty runsaasti piirtokirjoituksia seinistä ja kallioista. Ne ovat tärkeitä lähteitä alueen historiaan, ja ne on kirjoitettu paikallisilla kirjaimilla, aramealaistyylisellä kirjoituksella, joka oli aikanaan levinnyt koko nabatealaisten hallitsemalle alueelle.
Nabatealaisten menetettyä valta-asemansa kulttuuri jäi melkein unohduksiin sadoiksi vuosiksi, mutta sen kirjaimiston uudemmasta muodosta tuli äkkiä merkityksellinen. Sillä nimittäin kirjoitettiin muistiin profeetta Mohammadin Koraani-ilmestykset, ja muslimien valloitusten myötä nabatealaisten kirjoitusmerkistö levisi moneen kieleen aina Kaukoidästä Atlantin valtamerelle saakka.
Vähitellen myös tutkijat pääsivät vapaammin tutkimaan Petraa, kuten Burckhardt oli uumoillutkin.
Kaupunkiin saapui arkeologeja kaikkialta maailmasta, ja Petran haudat ja monumentit luetteloitiin, mitattiin ja kuvattiin tarkkaan. Sitten tutkijat alkoivat perehtyä myös niihin harvoihin asumusten raunioihin, joita kaupungissa oli säilynyt.
Läheskään kaikkea ei ole vielä tutkittu, mutta jo jonkinlainen käsitys muinaisten nabatealaisten elämästä Petrassa on saatu.

Petra sijaitsee tiettömän vuoristoseudun suojissa. Ammoin vilkas metropoli oli vuosisatoja autiona, mutta nykyään siellä käy päivittäin tuhansia turisteja.
Tutkimuksista huolimatta labyrintinomaisiin hiekkakivirakennelmiin karussa erämaassa liittyy vielä monia arvoituksia. Se on yksi syy siihen, että punertavat rakennelmat houkuttelevat enemmän kävijöitä kuin koskaan. Joka päivä tuhansia ihmisiä kulkee mieli odotusta täynnä Burckhardtin jalanjäljillä, kunnes he yhtäkkiä seisovat ihastuksesta mykistyneenä loisteliaan Aarrekammion edessä.