Asiantuntija löysi taas väärennetyn Aleksanteri Suuren

Stefan Lehmann tuntee antiikin taideväärennökset. Maailmankuulun museon harmiksi hän on jälleen löytänyt veistoksen, jossa on epäilyttäviä piirteitä.

Stefan Lehmann tuntee antiikin taideväärennökset. Maailmankuulun museon harmiksi hän on jälleen löytänyt veistoksen, jossa on epäilyttäviä piirteitä.

The Metropolitan Museum of Art

Yhdenkään museon ei kannata pitää esillä väärennöksiä, koska ne syövät museon uskottavuutta ja pääsylipputuloja. Tästä syystä eläkkeellä oleva saksalainen arkeologi ja professori Stefan Lehmann ei ole kovin suosittu museoiden keskuudessa.

Lehmann tuntee väärennökset, ja nyt hän on herättänyt epäilystä taas yhtä työtä kohtaan: Kyseessä on Aleksanteri Suuren pää, joka on esillä New Yorkissa The Metropolitan Museum of Artissa.

Lehmann toteaa muun muassa, että patsaan provenienssia ei tunneta. Ei siis tiedetä, missä pronssipää oli ennen 1970-lukua, jolloin se ilmaantui sveitsiläisen keräilijän yksityiskokoelmiin.

Lisäksi Lehmann uskoo, että pronssipään kampaus ei ole antiikille tyypillinen eikä Aleksanteri esiinny sellaisessa muissa muotokuvissaan.

NÄIN ALEKSANTERIN PÄÄ VÄÄRENNETTIIN:

Espanjalaisen mestarin käsialaa

Lehmann epäilee, että patsas on ”Espanjalaisen mestarin” tekemä. Mestari on ehkä yhä elossa oleva tuntematon pronssinvalaja, joka on Lehmannin mukaan tehtaillut yli 40 patsasväärennöstä eri puolille maailmaa.

”Niitä voi olla vielä paljon enemmänkin. Suhteessa tunnettuihin autenttisiin antiikin pronssipäihin epäilyttäviä päitä on prosentuaalisesti suuri määrä – ja niiden taloudellinen merkitys on iso, sillä antiikin pronssiveistokset ovat harvinaisia ja hyvin kysyttyjä ja niillä voi ansaita suuria summia taidemarkkinoilla”, Lehmann selittää.