Hans Jonatan saapui vuonna 1802 Islantiin Djúpivogurin kaupunkiin. Hänestä ei valitettavasti ole säilynyt kuvia, mutta ohessa on kuva hänen lapsenlapsestaan Ludvik Ludvikssonista.

Läpimurto: Tutkijat selvittivät vapaussankarin dna:ta

Tutkijat ovat ensimmäistä kertaa rekonstruoineet jo kauan sitten kuolleen ihmisen dna:ta ilman vainajan maallisia jäännöksiä.

keskiviikko 31. tammikuuta 2018 teksti Pernille Mogensen

Islantilainen vapauden symboli Hans Jonatan oli aikanaan poikkeuksellinen mies monessakin suhteessa.

Hän syntyi orjaksi tanskalaisten omistamalla plantaasilla Karibialla St. Croixin saarella vuonna 1784, hänestä tuli sittemmin Tanskassa sotasankari, ja lopulta hän joutui pakenemaan Islantiin, jossa hän oli saaren ainoa tummaihoinen asukas mutta jossa hän sai elää loppuelämänsä rauhassa ja vapaana.

Nyt hän jää lisäksi historiaan ensimmäisenä ihmisenä, jonka perimästä on selvitetty suuri osa, vaikka tutkijoilla ei ollut käytettävissään hänen maallisia jäännöksiään.

Hans Jonatanista polveutuu suuri suku

Hans Jonatan saapui Kööpenhaminasta Islantiin pieneen Djúpivogurin satamakaupunkiin vuonna 1802.

Hän oli tuulen tuivertamalla, eristyneellä saarella varmasti outo näky – todennäköisesti hän oli ensimmäinen afrikkalainen ja tummaihoinen ihminen, joka saarella oli koskaan nähty.

Islantilaiset ottivat Jonatanin avosylin vastaan, ja hän avioitui islantilaisen Katrín Antoníusdóttirin kanssa. Heistä polveutuu suku, joka on kasvanut yli tuhanteen henkilöön.

Perimä selvisi sukulaisten avulla

Islannin yliopiston tutkijat onnistuivat selvittämään 38 prosenttia Hans Jonatanin dna:sta hänen elossa oleviensa sukulaistensa avulla.

Tutkijoiden aiheesta kirjoittama artikkeli on julkaistu Nature Genetics -aikakauslehdessä.

Islannissa on pidetty tarkasti kirjaa saaren asukkaista, ja sen ansiosta tutkijat onnistuivat löytämään 788 Hans Jonatanin elossa olevaa sukulaista.

Jonatanin isä oli valko- ja äiti mustaihoinen, ja eristämällä ja tutkimalla Jonatanin jälkeläisten kantamaa afrikkalaista perimäainesta tutkijat onnistuivat keräämään paljon uutta tietoa Jonatanista ja hänen äidistään.

Hans Jonatanin islantilaisten sukulaisten afrikkalainen perimä, joka ei ole mitenkään silmin havaittavissa mutta joka kuitenkin piilee heidän geeneissään, on lähes varmasti lähtöisin nimenomaan Hans Jonatanilta, sillä eristyneellä ja karulla saarella ei elänyt Jonatanin aikaan muita afrikkalaistaustaisia ihmisiä.

Kuin kasaisi palapeliä

Tutkijat ovat löytäneet Hans Jonatanin nykysukulaisilta 593 Jonatanilta peräisin olevaa kromosomifragmenttia. Nämä fragmentit ovat tutkijoiden mukaan kuin palapelin palasia, jotka kattavat yhteen liitettynä 38 prosenttia Hans Jonatanin dna:sta.

Äiti oli kotoisin Länsi-Afrikasta

Tutkijat vertasivat kromosomifragmentteja kansainvälisiin tietokantoihin, joissa on tietoa geneettisistä ominaispiirteistä tietyillä maailman alueilla.

Ilmeni, että Hans Jonatanin äiti, orja Emilia Regina, tai hänen sukunsa, oli lähtöisin Länsi-Afrikasta.

Hans Jonatanin ainutlaatuiset juuret ja Islannin tarkat sukuarkistot ovat mahdollistaneet Jonatanin geeniperimän kartoittamisen hänestä polveutuvien ihmisten avulla, mutta periaatteessa tulevaisuudessa kaikkialla maailmassa voidaan kartoittaa ihmisten dna:ta samalla tavalla.

Hans Jonatan sai vapautensa Islannissa

Hans Jonatan tunnetaan Islannissa nykyään miehenä, joka riuhtaisi itsensä irti orjuudesta ja hankki itse vapautensa.

Hän syntyi vuonna 1784 afrikkalaiselle äidille ja eurooppalaiselle isälle Karibialla St. Croix’n saarella, joka kuului tuolloin Tanskalle.

Jonatan ja hänen äitinsä olivat Schimmelmann-nimisen perheen orjia, ja perheen muuttaessa St. Croix’sta Kööpenhaminaan he muuttivat mukana.

Vuonna 1801 Jonatan värväytyi Tanskan laivastoon ja osallistui muun muassa Tanskan historian kuuluisimpaan meritaisteluun, Kööpenhaminan taisteluun.

Hän taisteli niin sankarillisesti, että Tanskan kruununprinssi julisti hänet vapaaksi mieheksi.

Se ei kuitenkaan sopinut rouva Schimmelmannille. Tämä vei asian oikeuteen, joka päätti, että Hans Jonatan oli edelleen hänen omaisuuttaan.

Päätöksen vuoksi Hans Jonatan pakeni ystäviensä avustuksella Kööpenhaminasta Islantiin, jossa hän sai viimein elämän vapaana miehenä.

Ehkä sinua kiinnostaa...