Tuotannon ollessa suurimmillaan Fordin työntekijät rakensivat liukuhihnalla lähes 10 000 autoa päivässä.

Uusi Ford joka 3. sekunti

Vuonna 1913 Ford otti tehtaassaan käyttöön aivan uuden tuotantomenetelmän. Liukuhihnan ansiosta autoja voitiin rakentaa ennennäkemättömällä vauhdilla. Katso video liukuhihnatyöstä.

Liukuhihna suolsi Ford T:tä maailmalle

Henry Fordin T-malli oli niin suosittu, että tehdas ei kyennyt tyydyttämään kysyntää. Perinteinen autonvalmistus oli liian hidasta. Ford kehitti omaan tehtaaseensa tuotantoa nopeuttavan liukuhihnan käytyään teurastamovierailulla. Liukuhihna takasi, että T-malli riitti asiakkaille. Se teki Henry Fordista upporikkaan ja mullisti teollisuustuotannon pysyvästi.

10 000 uutta Fordia päivässä

Fordin liukuhihna oli teollinen ihme. Rinnakkaisilla hihnoilla autot muotouivat sitä mukaa kuin osat saatiin paikoilleen. Jokainen työläinen oli erikoistunut omaan tehtäväänsä kuten laittamaan tuulilasin paikoilleen. Uudet ruuvit, lasi ja muut tarvikkeet tulivat työntekijän ulottuville juuri kun hän oli saanut edellisen lasin kiinnitettyä. Työvaiheiden optimointi ja hiominen merkitsivät työtahdin tehostumista niin, että yhtenä päivänä tehtaasta saattoi valmistua jopa 10 000 uutta autoa.

Seuraa, miten liukuhihna kulkee Fordin tehtaassa, ja tutustu kokoomahalliin.

Ehkä sinua kiinnostaa...