Selandia oli ensimmäinen valtameriä purjehtinut dieselalus. Se teki neitsytmatkansa samana vuonna kuin Titanic.

Milloin laivoihin tuli dieselmoottorit?

Milloin dieselmoottori syrjäytti höyrymoottorin laivoissa?

keskiviikko 4. huhtikuuta 2012

Ensimmäinen maailman meriä seilannut dieselalus oli tanskalainen rahtilaiva Selandia, joka otettiin käyttöön vuonna 1912.

Dieselmoottorin kehitti Rudolf Diesel vuonna 1893. Dieselin keksintö hyödynsi polttoaineen energian tehokkaammin kuin hiiltä nielleet höyrymoottorit. Yksi dieselmoottori hyödynsi 75 prosenttia energiasta, kun höyrymoottorit pystyivät hyödyntämään vain kymmenisen prosenttia energiasta.

Jotkut laivanvarustajat ymmärsivät, että siirtymällä dieselmoottoreihin he voisivat säästää rahaa ja saada laivoihin lisää tilaa lastille.

Kaikkein suurimmat varustamot eivät kuitenkaan välittömästi vakuuttuneet dieselmoottorin ansioista, sillä se heikensi laivojen käsiteltävyyttä. Varhaiset dieselmoottorit piti nimittäin sammuttaa ja käynnistää, ennen kuin laivaa voitiin peruuttaa.

Selandian dieselmoottorit ylsivät 12 solmun nopeuteen, mikä oli vain noin puolet Titanicin huippunopeudesta.

Ensimmäiset valtameri-kelpoiset dieselalukset olivat tanskalaisen kauppakomppanian Østasiatisk Kompagnin tilaamat Selandia, Fionia ja Jutlandia. Niiden rakentajasta, kööpenhaminalaisesta Burmeister & Wain -telakasta, tuli maailman johtava laivojen dieselmoottorien valmistaja.

Ehkä sinua kiinnostaa...