Laivan ajaessa takaa pakenevaa vihollista miehistö valmisteli laivan ja tykit tulevaa taistelua varten.

Tykit repivät irti hengenvaarallisia puusäleitä

Usein ajatellaan, että purjelaivojen tykkien kuulat tappoivat ja vammauttivat eniten laivojen miehistöä. Todellisuudessa vaarallisimpia olivat veitsenterävät säleet, joita kuulat irrottivat tunkeutuessaan laivan puisiin kylkirakenteisiin.

Katso, miten lyhytputkinen tykki vuodelta 1813 pirstoo laivan kyljen:


Video on englanninkielinen, eikä siinä ole tekstitystä.

Kuula läpäisi metrin paksuisen kyljen

Kun Euroopan maiden laivastot 1700-luvun jälkipuoliskolla ja 1800-luvun alussa kävivät tykkeineen verisiin kaksinkamppailuihin, piti joko upottaa vihollisen laiva tai tappaa ja haavoittaa mahdollisimman monia miehistön jäseniä.

Yleensä laivat asettuivat ampumaan toisiaan kyljet samaan suuntaan osoittaen, ja tästä syystä laivojen puiset rungot oli vahvistettu kyljistä. Puuta oli noin metrin paksuudelta. Tykit laukaistiin siksi vasta, kun laiva oli noin 100 metrin päässä vihollisesta – tarpeeksi lähellä, jotta kuulat pääsivät tunkeutumaan vahvojen kylkien läpi.

Säleet tiesivät tuhoa ja kuolemaa

Osuessaan vihollisen laivaan tykinkuulat tunkeutuivat paksujen lankkujen läpi. Ulkopuolelle kuula teki tasareunaisen pyöreän reiän, mutta sisäpuolella kuula silpoi puuaineksen sadoiksi veitsenteräviksi säleiksi, joita satoi miehistön päälle yli 300 kilometrin tuntinopeudella. Suurimmat saattoivat jopa leikata käden tai jalan irti siltä, joka onnettomuudekseen osui kohdalle.

Pahimman mahdollisen vahingon tuottamiseksi oli tärkeää, ettei tykkejä laukaistu liian lähellä vihollista, koska silloin kuulilla saattoi olla niin paljon vauhtia, että ne menivät suoraan laivankyljen läpi silpomatta sisäpuolta.

Keula ja perä parhaita kohteita

Koska laivojen kyljet oli vahvistettu, tykeillä yritettiin usein osua vihollislaivan keulaan ja perään, missä puinen runko oli ohuin. Perään sopivasti osunut kuula saattoi esteittä kiitää koko laivan läpi ja murskata kaiken tielleen osuvan.

Lue lisää purjelaivojen kultakauden merisodista

Lue koko artikkeli 1700- ja 1800-luvun tuhoisista meritaisteluista Historian numerosta 11/2014:

Etkö ole vielä tilaaja?

>Tilaa lehti, niin saat käyttöösi historianet.fi-sivuston koko sisällön

Ehkä sinua kiinnostaa...