1967: Harrier ei tarvinnut kiitotietä nousuun tai laskuun, kunhan alusta oli suhteellisen tasainen.

Koska VTOL-kone kehitettiin?

Koska kehitettiin pysty­suoraan nouseva ja laskeva hävittäjälentokone?

keskiviikko 3. kesäkuuta 2015

Natsi-Saksa yritti kehittää erikoishävittäjä

Liittoutuneet pommittivat usein saksalaisten lento­kenttiä, joten jo vuonna 1944 natsi-Saksassa alettiin kehittää lentokonetta, joka voisi nousta ilman kiitotiellä tapahtuvaa lähtökiihdytystä. Sota kuitenkin loppui, ennen kuin kone valmistui.

Hävittäjälentokone, joka voisi esimerkiksi nousta pieneltä laivalta ja suojella saattueita, kiinnosti silti ajatuksena monia vielä sodan jälkeenkin ympäri maailmaa.

Britit rakensivat ensimmäisen VTOL-hävittäjän

Brittien vuoden 1967 Hawker Siddeley Harrier oli ensimmäinen VTOL-hävittäjä (Vertical Take-Off and Landing, pystysuora nousu ja lasku), joka oli riittävän hyvä otettavaksi massatuotantoon. Siitä on sittemmin valmistettu monia versioita.

Harriereja käytettiin muun muassa Falklandin sodassa vuonna 1982, jolloin ne suojasivat sotalaivoja ilma­iskuilta ja pommittivat Argentiinan asemia saarilla.

Monet muut epäonnistuivat

1954: Lockheed XFV

Potkurikone XFV saattoi pysyä paikallaan ilmassa, kunhan se oli sinne saatu, mutta se ei koskaan pystynyt nousemaan omin voimin suoraan ylös neliosaisen pyrstönsä päältä. Siitä valmistettiin vain yksi prototyyppi.

1959: Coléoptère

Ranska kokeili pyöreän siipirakenteen sisällä olevaa suihkumoottoria. Coléoptère kyllä nousi pystysuoraan, mutta kun sillä yritettiin vaakalentoa, se syöksyi maahan. Vain yksi kone valmistettiin.

1963: EWR VJ 101 C

Koneen siivissä olevat suihkumoottorit voitiin kääntää eri asentoihin, ja VJ 101 onnistui koelennolla nousemaan pystysuoraan ja lentämään eteenpäin. Kone kuitenkin vaurioitui myöhemmin. Vain kaksi konetta valmistui, ennen kuin hanke lopetettiin.

Ehkä sinua kiinnostaa...