10 toisen maailmansodan floppia

Toisen maailmansodan sotateollisuus tuotti koko joukon menestyksekkäitä lentokoneita, kuten Spitfiren, Hurricanen ja Stukan. Mukaan mahtui kuitenkin myös koneita, joita ei olisi pitänyt lainkaan päästää ilmaan. Tähän on koottu kymmenen esimerkkiä.

Breda Ba.88. Tyylikäs mutta aivan liian hidas.
Riccardo Nicola/Wikimedia
Breda Ba.88. Tyylikäs mutta aivan liian hidas.

Yhdysvaltojen, Britannian, Venäjän, Saksan, Italian ja Japanin sotateollisuudessa valmistettiin Yhdysvaltojen tilastokeskuksen mukaan toisen maailmansodan aikana kaikkiaan 794 665 lentokonetta.

Valtava määrä käsittää lukuisia tehokkaita sotakoneita, kuten Spitfiren, Hurricanen, Messerschmitt Bf 109:n ja Hawker Tempestin sekä Mosquiton ja Stukan.

Joukkoon mahtuu kuitenkin iso liuta täydellisiä epäonnistumisia, koneita, joiden ei olisi pitänyt koskaan päästä ilmaan. Toiset olivat vaarallisia, toisilla taas ei ollut mitään merkitystä sodan lopputuloksen kannalta. Tähän on koottu muutama esimerkki.

1. LWS-6 Zubr: Rumilus, joka ei koskaan päässyt taisteluun

Puolalaisten kehittämä LWS-6 Zubr oli alun perin tarkoitettu matkustajakoneeksi, mutta kun Puolan lentoyhtiö LOT vuonna 1935 osti sen sijaan kolme yhdysvaltalaista DC-2-lentokonetta, Lublinissa toimivat PZL-yhtiöt kehittivät koneesta armeijan käyttöön tarkoitetun version, jossa oli tilaa 1 200 kilolle pommeja.

Prototyyppi syöksyi maahan koelennon aikana 7. marraskuuta 1936, koska siipirakenteet eivät kestäneet voimakkaita moottoreita, jotka oli vaihdettu koneeseen kokeeksi. Kun rakenteita sen jälkeen vahvistettiin, lastitilaa oli pienennettävä merkittävästi, jottei koneesta tullut liian raskasta. Lentäjiä kiellettiin lisäksi nostamasta laskutelineitä lennon ajaksi, sillä oli vaara, ettei niitä saataisi enää avattua laskeutumista varten.

Ei päässyt taisteluun saakka

Puolan ilmavoimat osti harvinaisen rumia Zubr-koneita 15 kappaletta, mutta yksikään niistä ei päässyt taisteluun. Kun Saksa hyökkäsi Puolaan syyskuussa 1939, useimmat koneista tuhottiin maassa. Saksan Luftwaffe takavarikoi loput.

Yllättäen saksalaisilla oli parempi onni konetyypin kanssa, ja sitä käytettiinkin kuljetustehtävissä aina vuoteen 1942.

2. Breda Ba.88: Hidasta eleganssia

Italialainen Breda Ba.88 oli hyvin tyylikäs lentokone. Sen rungon solakka muoto oli edellä aikaansa, ja vuosi sen vuonna 1936 tapahtuneesta ensilennosta se teki uuden nopeusennätyksen: 518 kilometriä tunnissa. Vuonna 1938 se lensi sadan kilometrin matkan peräti 554,36 kilometrin tuntivauhdilla.

Nopea Ba.88 vaikuttikin täydelliseltä sotakoneelta.

Kun konetta sitten piti käyttää sotilaallisiin lentoihin, alkoivat vaikeudet. Aseet kasvattivat koneen painoa huomattavasti, ja raskaat tykit heikensivät sen aerodynamiikkaa.

Koneen kaksi moottoria olivat aivan liian tehottomia. Kun ne vielä varustettiin hiekkasuodattimilla Pohjois-Afrikan operaatioita varten, koneen maksiminopeus aleni 250 kilometriin tunnissa.

Ilmatilasta ei tarvinnut kilpailla

Valtio peruutti sopimuksen, kun selvisi, ettei konetyypistä ollut juuri mihinkään. Bredaa pyydettiin silti jatkamaan tuotantoa, jotta tehdasta ei tarvinnut sulkea.

Koneista oli kuitenkin kohtalaisesti hyötyä sodan alkuvaiheissa. Tämä johtui tosin etupäässä siitä, että liittoutuneiden ilmavoimat eivät juuri lentäneet samalla alueella. Ilmatila oli käytännössä vain Ba.88-koneiden hallussa.

3. LaGG 3: Lakattu takuuvarma ruumisarkku

”Ei-strategista materiaalia” oli ohjenuorana, kun Neuvostoliitossa alettiin kehittää LaGG 3 -hävittäjää. Koneen runko olikin valmistettu koivusta, jota oli metsissä yllin kyllin. Runko suojattiin kosteudelta ja mätänemiseltä bakeliittipitoisella lakalla.

LaGG 3 -hävittäjää pidettiin aikansa moderneimpana koneena, ja kun Stalin määräsi sen massatuotannon käynnistettäväksi, sitä valmistettiin 6 258 kappaletta.

Saksalaisten hyökätessä vuonna 1941, LaGG 3:ssa havaittiin ongelmia. Hiljattain kehitetyn Ki-106-moottorin teknisten ongelmien vuoksi se korvattiin varmemmalla Ki-105-mallilla. Varmempi malli oli kuitenkin tehottomampi eikä LaGG 3 sen vuoksi pystynyt kilpailemaan saksalaisten hävittäjien kanssa. Lisäksi puurungolla oli taipumus halkeilla, kun se sai osumia.

Koneen ominaisuudet toivat sille liikanimen: LaGG juontui alun perin konetyypin kehittäjien nimistä Lavotshkin, Gorbunov ja Gudkov, mutta lentäjät alkoivat kutsua sitä nimellä ”Lakirovannyi aviatsionnyi Garantirovannyi Grob”, joka tarkoitti takuuvarmaa lakattua lentävää ruumisarkkua.

Tilaa uutiskirje

Historian ilmainen uutiskirje.

Uutiskirjeen tilaajana saat joka viikko:

  • Parhaat artikkelit
  • Tuoreimmat uutiset menneisyydestä
  • Viikon visan

Uusi lehti: Hitler hyökkäsi Puolaan

Uusi lehti: Lue Hitlerin joukkojen hyökkäyksestä Puolaan, tutustu Englannin kiihkeimpään noitien vainoajaan ja seuraa arvokkaita munia etsiviä tutkijoita Etelämantereelle.

Tarkenna Historiaan

Tilaa nyt: Kun tilaat Historian, saat 3 numeroa ja ammattilaatuisen kiikarin hintaan 13,90. Säästä 111 euroa.

Saat tabletin mukaan lomalle

Tilaus: Kun tilaat Historian, saat 9 numeroa vain 66,50 eurolla ja kaupan päälle tabletin.

2 Historia-lehteä + veitsisetti vain 4,90 euroa

Tilaus: Tilaa Historia, saat 2 lehteä + japanilaisen Hasaki-veitsisetin hintaan 4,90 euroa, säästät 93,00 euroa.

Kuoritakki + 3 Historia-lehteä vain 14,90

Tilaa nyt: Tilaa Historia, saat 3 lehteä hintaan 14,90 ja kaupan päälle kuoritakin. Säästä 110,95 euroa!

Mitä plussa tarkoittaa?

Historia: Historian sivustossa kultainen plussa on arvokkaan sisällön merkki.

Gallup