Lentäjä lensi yleensä hyvin matalalla, jotta matkustajat­ saivat nauttia maisemista. 
© Madison Press

Miksi natsi-Saksa kehitti ilmalaivoja?

Ilmapallot osoittautuivat jo ensimmäisessä maailmansodassa soveltumattomiksi sodankäyntiin. Miksi Hitler kuitenkin tuki ilma­laivojen kehitystä Saksassa?

maanantai 12. syyskuuta 2016 teksti Jannik Petersen
Natseilla ei ollut mielessään sota, kun he vuonna 1934 myönsivät Zeppelinin tehtaalle kahden miljoonan valtakunnanmarkan avustuksen. Sen sijaan he halusivat käyttää ilmalaivoja propagandassaan. Jo seuraa­vana vuonna Hermann Göringin johtama seurue lensi maan suurimmalla ilmalaivalla, Hindenburgilla.

Ilmalaiva kuljetti nopeimmin

Hindenburgin avulla natsit saattoivat osoittaa, että Saksa oli teknisesti­ kehittynyt suurvalta, sillä ilmalaivat olivat aikansa ylellisimpiä pitkille matkoille tarkoitettuja kulkuvälineitä. Vain rikkaimmilla oli varaa ylittää Atlantti ilmalaivalla, jolla saattoi nauttia gourmet-aterian, tuprutella sikaria tupakointitilassa ja jopa kylpeä. 

Hindenburg paloi vuonna 1937

Berliinin olympialaisten ajaksi vuonna 1936 Hinden­burgin peräsimiin ­maalattiin suuret hakaristit ja se ankkuroitiin olympia­stadionin yläpuolelle. Se oli esillä myös natsien Nürnbergin puoluekokouksessa.

Propagandavaikutus kuiten­kin haihtui savuna ilmaan, kun Hindenburg tuhoutui ­tulipalossa vuonna 1937. 

Valtteina nopeus ja ylellisyys

Matkustajatilat oli sijoitettu Hindenburgin rungon alaosaan ilmanvastuksen vähentämiseksi.
  • Pituus 245 m
  • Läpimitta 41 m
  • Matkustajia enintään 72
  • Huippunopeus 135 km/h

Osoita hiirellä pallukoita, niin saat lisätietoa Hindenburgin yksityiskohdista.

Ehkä sinua kiinnostaa...