Saksalainen lentäjä-ässä Manfred von Richthofen pudotti 19 viholliskonetta Fokker-kolmitasollaan.

Mitkä olivat kolmitason edut?

Miksi ensimmäisessä maailmansodassa käytettiin kolmitasokoneita?

keskiviikko 9. heinäkuuta 2014

Kolmitasokoneet olivat ketteriä

Sekä ympärysvallat että ­keskusvallat käyttivät ensimmäisessä maailmansodassa kolmitasolentokoneita, ja kaksitasot syrjäyttivät ne lopullisesti vasta sodan ­jälkeen.

Ilmailun alkuaikoina kolmitasot olivat usein kaksitasoja ketterämpiä, mikä oli tärkeä ominaisuus ilmataisteluissa. Toisaalta ne ­olivat kaksitasoja kiikkerämpiä.

Lentäjäsankari kuoli testatessaan kolmitasoa


Heinrich Gontermann oli yksi Saksan taitavimmista taistelulentäjistä ensimmäisessä maailmansodassa. Lokakuussa 1917 hän testasi uutta Fokker Dr.I -kolmi­tasoa ja yritti lentää silmukkaa, kun koneen ylin siipitaso murtui ja hän syöksyi maahan ja kuoli.

Sodan jälkeen selvisi, että Fokker Dr.I:n ylimpään siipitasoon kohdistui jopa 2,5 kertaa niin suuri kuormitus kuin kahteen alempaan siip­i­tasoon, mikä sai ylimmän ­siiven helposti kat­keamaan tai väänsi koneen rungon rikki.

Kolmitason ja kaksitason edut ja haitat

Kolmitaso

+ Nousi nopeasti
+ Helppo hallita
– Hidas
– Hutera

Kaksitaso

+ Nopea
+ Parempi näkyvyys
– Nousi hitaasti korkealle
– Ei pystynyt nopeisiin kaarroksiin

Ehkä sinua kiinnostaa...