Ilmasota oli ensimmäisessä maailmansodassa vielä lapsenkengissään.  ­Ensimmäisissä ­hävittäjälentokoneissa oli aseistuksena ­jälki­käteen asennettu ­tavallinen konekivääri.
© Ullstein Bild

Kuka oli historian ensimmäinen lentäjä-ässä?

Kuka oli ilmailun historian ensimmäinen lentäjä-ässä?

torstai 22. joulukuuta 2016 teksti Emrah Sütcü
”Lentäjä-ässällä” tarkoitetaan ­taistelulentäjää, joka on pudottanut useita viholliskoneita. 


Nimitystä käytet­tiin ensi kerran ensimmäisessä maailmansodassa ranskalai­sesta Adolphe Pégoudista.

Pégoud ilmoittautui vapaaehtoisena Ranskan ilmavoimiin pian sodan sytyttyä ja pudotti helmikuussa 1915 kaksi saksalaishävittäjää ja pakotti kolmannen laskeu­­­tu­maan. 


Kaksi kuukautta myöhemmin hän pudotti Nieuport 10 -koneellaan vielä kaksi viholliskonetta, ja kesällä 1915 hän ampui alas kuudennen koneensa. 

Himlens konge

Ranskalaiset sanomalehdet ylistivät jo ennestään suosittua Pégoudia ”taivaan kuninkaaksi”, ja yksi lehti kutsui häntä ”ässäksi”.

Pian ”ässä”-nimitystä alettiin käyttää muistakin taitavista taistelu­lentäjistä. Vähitellen nimityksen omak­sui­vat myös britit ja saksa­laiset, jotka olivat siihen asti kutsuneet lentäjä­san­ka­reitaan nimillä star-turn ja Überkanon.

Oppilas pudotti sankarin

26-vuotiaan Adolphe Pégoudin ura taistelulentäjänä kesti vain puolisen vuotta, sillä hänet ammuttiin alas elokuussa 1915. 


Pégoudin kohtaloksi koitui saksalainen Walter ­Kandulski, joka oli opiskellut lentäjäksi Pégoudin johdolla.

Kun ­Kandulski kuuli uhrinsa nimen, hän pudotti tämän surmapaikalle muistoseppeleen. 
Pégoud lensi useita ranskalaisia koneita, mutta suurinta tuhoa hän sai aikaan Nieuport 10:lla.
© Library of Congress

NIEUPORT 10

  • Pituus: 7,09 m
  • Siipien kärkiväli: 8,20 m
  • Paino tyhjänä: 409 kg
  • Huippunopeus: 140 km/h
  • Suurin lentokorkeus: 4,57 km
  • Moottorin teho: 80 hv

Ehkä sinua kiinnostaa...