Nero muistetaan yhtenä Rooman julmimmista keisareista.

Historian kaupunkiopas: Neron Rooma

Nero oli niin vihattu, että hänen kuolemansa jälkeen vastustajat yrittivät hävittää kaikki jäljet keisarista. Mahtavia rakennuksia revittiin maan tasalle ja Neron patsaita tuhottiin. Silti Roomassa voi yhä nähdä viitteitä kuuluisasta hallitsijasta.

maanantai 15. helmikuuta 2010 teksti Emrah Sütcü


”Vaikka ajattelemattomat, kohtuuttomat, ahneet ja julmat teot alussa olivatkin peiteltyjä ja satunnaisia ja tulkittiin nuoruuden mielettömyydeksi, ei voinut olla epäilystäkään, etteivätkö ne johtuneet hänen luonteensa puutteista.”

Näin roomalainen historioitsija Suetonius aloitti pitkän luettelonsa Neron pahoista teoista, kuten valehtelu, raiskaus, insesti ja tappo. Nero johti 14-vuotisen keisarikautensa ajan tuhlailevaa ja julmaa hallintoa, jollaista Roomassa ei ollut aiemmin koettu. Lähes 2 000 vuotta Neron kuoleman jälkeen hänet muistetaan yhä Rooman armottomimpana hallitsijana.

Keisariksi 17-vuotiaana

Noustessaan 17-vuotiaana valtaan vuonna 54 jaa. Nero oli Rooman kaik­kien aikojen nuorin keisari. Alkuun kaikki sujui leppoisasti. Nuorella keisarilla oli viisaita neuvonantajia, ja hän nautti kansan kunnioitusta. Kun hän sitten pääsi vallan makuun, hänen luonteensa verenhimoiset piirteet nousivat pintaan. Pian Nero raivasi tieltään poliittiset vastustajat ja mahdolliset valtaistuimelle pyrkijät, jopa oman äitinsä, vaimonsa ja velipuolensa. Heidät murhattiin keisarin määräyksestä.

Suetoniuksen mukaan Nerosta tuli sadisti, joka tappoi keitä sattui, rypi seksiorgioissa ja järjesti juhlia, jotka jättivät roomalaiset sanattomiksi. Rahat kerättiin kohtuuttomilla veroilla ja yläluokalta takavarikoiduilla maa-alueilla.

Valtaosalla rahoista vainoharhainen hallitsija rakennutti valtavia rakennuksia ja patsaita itsensä kunniaksi. Erityisen vaikuttava oli Domus Aurea -palatsi, jonne Nero pystytti 35 metriä korkean kultaisen itseään kuvaavan patsaan.

Myöhemmin keisari riitaantui kenraaliensa ja virkamiestensä kanssa, ja kapina alkoi kyteä laajan valtion joka kolkassa. Myös Neron henkivartiosto, pretoriaanikaarti, tuki avoimesti vallankumousta. Kauhuissaan Nero pakeni Roomasta maaseudulle. Kun vastustajat julistivat hänet lainsuojattomaksi, Nero päätti lopulta riistää oman henkensä. Ennen kuolemaansa hän lausui kuuluisat sanat: ”Minkä taiteilijan maailma minussa menettääkään.”

Seuraa reittiä alla olevia linkkejä napsauttamalla

1. Domus aurea: Kultainen talo

Domus Aurea oli historian suurimpia palatseja. Siinä oli yli 300 huonetta. Domus Aurean katot ja seinät oli koristeltu värikkäillä freskoilla, jalokivillä ja norsunluulla.

Kultainen talo

Osoite: Viale della Domus Aurea

”Vihdoin voin asua kuten ihmisen kuuluu”, Nero iloitsi, kun hänen uusi palatsinsa valmistui vuonna 68.

Domus Aureassa oli yli 300 ylellisesti koristeltua huonetta, ja sen ulkoseinät oli päällystetty lehti­kullalla. Palatsin tarkkaa kokoa ei tiedetä, mutta arkeo­logit arvelevat sen vastanneen noin 200 jalkapallokenttää. ”Eteishalli oli niin korkea, että sinne mahtui Neron 120 jalkaa [35 metriä] korkea patsas [- -] sekä tekojärvi, joka oli suuri kuin meri”, historioit­sija Suetonius kirjoittaa.

Nero asui Domus Aureassa vuoden, mutta hänen seuraajansa purki palatsin maan tasalle ja rakensi tilalle uuden.

Palatsin yhden siiven huoneet ovat nähtävillä noin 100 metriä Colosseumin koillispuolella, missä voi ihailla freskoja ja aistia suuruuden ajan tunnelmaa.

Rauniot ovat auki yleisölle rajoitetusti, koska arkeologit työskentelevät pelastaakseen ainutlaatuiset seinämaalaukset ilmansaasteilta ja maanvyörymiltä.

Seuraavaksi: Circus Maximus 900 metriä.

2. Circus Maximus

Kilpa-ajo hevosvaunuilla oli hyvin vaarallista. Usein kisa päättyi kaatumiseen ja hengenlähtöön.

Osoite: Via del Circo Massimo

350 000 katsojaa kisoissa

Forum Romanumin eteläpuolella on viheralue, jolla nykyroomalaiset käyvät kävelyllä, juoksulenkeillä tai piknikillä. 2 000 vuotta sitten siellä hirnahtelivat kilpahevoset yleisön hurratessa.

Kunnian päivinään hippodromi oli yli 600 metriä pitkä ja 200 metriä leveä. Circus Maximus oli valtava viihdekeskus, johon mahtui noin 350 000 katsojaa. Huvituksiin kuului gladiaattoritaisteluita, juhlaparaateja ja kristittyjen julkisia teloituksia. Erityisesti katsojia vetivät suositut hevosten kilpa-ajot, ja toisinaan myös keisari Nero itse hyppäsi vaunuihin ja osallistui kisoihin. Muun muassa lähtöalueen vanhat rauniot ovat yhä jäljellä muistuttamassa menneestä.

Nykyään alueella järjestetään erilaisia tapahtumia ja konsertteja.

Kilparadan keskiviiva on yhä näkyvissä ruohikossa.

Seuraavaksi: Tarpeian kallio 400 metriä.

3. Tarpeian kallio

Vihatuimmat petturit heitettiin alas Tarpeian kalliolta.

Osoite: Via di Monte Caprino & Via del Tempio di Giove

Petturit tyrkättiin kuolemaan

Roomalaiselle kaikkein nöyryyttävin ja häpeällisin tapa kuolla oli tulla heitetyksi Tarpeian kalliolta Capitoliumkukkulan eteläreunalta. Teloitusmuoto oli varattu etupäässä valtakunnan pahimmille murhaajille ja pettureille. Jyrkältä kalliolta tyrkättiin alas myös ruumiillisesti ja henkisesti vajavaisia asukkaita, koska heitä pidettiin jumalten kiroamina.

Teloittaminen kalliolta tyrkkäämällä oli suosittua erityisesti tasavaltalaisajalla vuoteen 31 eaa. asti, mutta myös keisarit määräsivät ei-toivottuja henkilöitä kuolemaan. Esimerkiksi Sextus Marius, joka oli Hispanian provinssin rikkain mies, heitettiin kalliolta syytettynä insestistä, koska Neron sukulainen, keisari Tiberius, halusi takavarikoida miehen arvokkaat kaivokset.

Kalliolla on portaat ja penk­kejä, joilta voi ihailla näkymää Rooman yli.

Seuraavaksi: Pompeiuksen teatteri 800 metriä

4. Pompeiuksen teatteri

Suuren teatterin aula on nähtävissä Via Floridalla.

Osoite: Largo di Torre Argentina

Nero lauloi kansalle

Nero piti itseään armoitettuna taiteilijana. Hän esiintyi lausuen runoja ja soittaen lyyraa Rooman yläluokan pahennukseksi. Hän esitteli kykyjään muun muassa Pompeiuksen teatterissa, jonka raunioita voi ihailla Campo de’ Fiori -aukion vaiheilla. Muun muassa teatterin aulatilojen ja käymälöiden rauniot voi nähdä Via Floridalla. Raunioiden päälle on pystytetty uusia rakennuksia, ja alueen monissa ravintoloissa voi aistia muinaisen teatterin ilmapiiriä.

Seuraavaksi: Mamertiinien vankila 750 metriä.

5. Mamertiinien vankila

Huonetta, jossa Pietaria pidettiin vankina, koristaa nyt alttari.

Osoite: Clivo Argentario 1

Apostoli Pietarin vankityrmä

Ensimmäisen vuosisadan puolivälissä Roomaan alkoi saapua kristittyjä. Heidän joukossaan oli apostoli Pietari, joka saarnasi Jeesuksen ilosanomaa.

Roomalaiset olivat tottuneet eri uskontojen sekamelskaan ja pitivät kristinuskoa vain yhtenä monista suuntauksista. Vuoden 64 jaa. suurpalon jälkeen mielipide muuttui. Koska Nero pelkäsi saavansa syyn niskoilleen, hän julisti kristityt syyllisiksi paloon. Pian Jeesuksen kannattajia poltettiin elävältä tai heitettiin villipetojen eteen amfiteattereissa.

Perimätiedon mukaan Nero käski teljetä apostoli Pietarin niin sanottuun Mamertiinien vankilaan. Se oli pimeä ja kostea tyrmä vanhassa viemärissä. Vierailijoiden nähtävillä on nykyään huone, jossa on alttari. Ennen tilaa käytettiin teloituksiin, joiden jälkeen ruumiit heitettiin viemärikanavaan.

Erään tarinan mukaan Pietari sai lähteen pulppuamaan vankityrmässä. Hän kastoi lähteen vedellä kaksi vanginvartijaa, ennen kuin hänet
ristiinnaulittiin.

Pietarin vankityrmä sijaitsee San Giuseppe dei Falegnami -kirkon alla lähellä Forum Romanumia. Ei sisäänpääsymaksua, mutta kävijöiden toivotaan osallistuvan kirkon keräykseen.

Seuraavaksi: Curia 100 metriä.

6. Curia

Neron uudistukset herättivät vihaa, ja osa senaattoreista halusi surmata hänet.

Osoite: Largo Romolo e Remo

Senaattorit halusivat surmata Neron

Neron suosio senaatissa heikkeni koko hänen hallintokautensa ajan.

Virallisesti valta jakautui keisarin ja senaatin kesken, mutta käytännössä keisari päätti kaikesta. Nero muun muassa ajoi vero- ja maareformeja, jotka riipaisivat varsinkin rikkaita senaattoreita.

Vuonna 65 joukko senaattoreita päätti surmata Neron ja valita tilalle uuden keisarin. Suunnitelma kuitenkin paljastui, ja 19 senaattoria tuomittiin kuolemaan.

Forum Romanumin Curia oli yksi senaattoreiden kokoontumispaikoista. Useasti kunnostettu rakennus on yksi harvoista roomalaisajan rakennuksista, joka ei nykyään ole raunioina. Siellä järjestetään muun muassa antiikin patsaita esitteleviä näyttelyitä.

Seuraavaksi: Rostra 50 metriä.

Curia on yhä pystyssä kuten 2 000 vuotta sitten.

7. Rostra

Rostra sai nimensä laivan keulapuskureista, joilla se oli koristeltu. Korokkeen laidassa on yhä reiät puskureiden jäljiltä.

Osoite: Largo Romolo e Remo

Etenkin poliitikot käyttivät Rostraa. Siellä senaattorit ilmoittivat kansalle Curiassa tehdyistä päätöksistä.

Nero kruunasi kuninkaan

Neron sota Rooman itärajaa uhanneita parthialaisia vastaan huipentui vuonna 66. Kolme vuotta aiemmin Nero oli rauhansopimuksessa tunnustanut Armenian kuninkaan, ja nyt tämä saisi kruununsa takaisin, kunhan matkustaisi ensin Roomaan ylistämään keisaria.

Kultakankaisiin vaatteisiin pukeu­tunut Nero asettui valtaistuimelleen, joka sijaitsi korokkeella Rostralla. Roomalaiset kerääntyivät katsomaan, kuinka keisari esitteli mahtiaan ja puhujat ylistivät häntä. Sotilaat toivat sankan ihmisjoukon halki paikalle Armenian kuningas Tiridates I:n.

”Haluan toimia käskysi mukaan, koska sinä päätät kohtaloni”, julisti vallasta syösty hallitsija polvistuen keisarin eteen.

Tiridatesin kruunaustilaisuus pidettiin Forum Romanumin Rostralla, missä Rooman vallanpitäjät olivat satoja vuosia puhutelleet kansaa.

Nykyistä Rostraa on kunnostettu vuosisatojen kuluessa useita kertoja.

Seuraavaksi: Museo Nazionale Romano 1,9 kilometriä.

8. Museo Nazionale Romano

Museovieraat voivat ihailla muun muassa mosaiikkeja ja seinämaalauksia.

Osoite: Palazzo Massimo, Largo di Villa Peretti 1

Kaksi patsasta Neron kesähuvilalta

talian kansallismuseossa on yksi maailman tärkeimmistä klassisen taiteen kokoelmista, mutta se on jaettu eri puolille Roomaa. Keskusasema Terminin lähelle on koottu patsaita muinaisesta Roomasta. Kaksi patsasta on peräisin Neron kesähuvilalta, joka sijaitsi Antiumin kylässä noin 55 kilometrin päässä Roomasta. Palatsi oli koristeltu Neron ylenpalttiseen tyyliin, ja sen edustalla oli 800 metriä leveä satama-allas.

Toinen Neron huvilan patsaista esittää Kreikan taruston nukkuvaa Ariadnea.

Museossa on paljon kauniita esineitä ja ainutlaatuinen vanhojen kolikoiden kokoelma. Mukana on myös keisari Neron kuvalla varustettuja rahoja.

Lisäksi museossa on ehdottomasti näkemisen arvoisia seinämaalauksia roomalaisista huviloista.

Seuraavaksi: Neron akvedukti 2 kilometriä.

9. Neron akvedukti

Neron akveduktin jäänteitä voi nähdä monin paikoin, kuten Via Statilialla.

Osoite: Via Statilia & Via di Santa Croce in Gerusalemme

Akvedukti kuljetti vettä Neron palatsiin

Suureen palatsiin tarvittiin paljon vettä. Jotta valtavaan Domus Aureaan saatiin tarpeeksi juoma- ja kylpyvettä, Nero rakennutti Aqua Claudia -akveduktiin lisähaaran Porta Maggioren kohdalle. Myöhemmin keisari Domitianus laajensi akveduktien verkostoa niin, että se ulottui keisarin asumuksiin Palatinuskukkulalle asti.

Neron akveduktin jäänteitä voi nähdä nykyään paikoitellen Porta Maggioren ja Palatinus-kukkulan välillä. Akveduktin kaaria on sisällytetty osaksi uudempia rakennuksia, joten se on sulautunut kaupunkikuvaan. Parhaiten säilyneitä osia akveduktista voi nähdä Via Statilialla ja läheisessä Villa Wolkonskyn puutarhassa, jonne tosin pääsee vierailemaan vain erityisluvalla.

Oliko Rooman palo keisari Neron syytä?

Rooman palo sai alkunsa Circus Maximuksen itäpäästä ja levisi kymmeneen kaupunginosaan.

Historioitsijat kiistelevät keisari Neron osuudesta suurpaloon, joka riehui Roomassa vuonna 64 jaa.


Heinäkuussa 64 Circus Maximuksen lähistöllä puhkesi raju tulipalo. Liekit etenivät nopeasti puurakennuksissa, ja tuli saatiin tukahdutettua vasta monen päivän jälkeen. Neljästätoista kaupunginosasta kolme tuhoutui kokonaan ja seitsemän osittain.

Huhujen mukaan keisari Nero oli itse sytyttänyt palon raivatakseen tilaa unelmiensa palatsille Domus Aurealle. Esimerkiksi roomalaiset historioitsijat Dio Cassius ja Suetonius väittivät molemmat Neroa syyl­liseksi. Heidän mukaansa Nero esitti laulua Troijan tuhosta Rooman liekehtiessä hänen silmiensa edessä.

Tacitus puolestaan kirjoittaa, että keisari oli huvilallaan Antiumissa tulipalon alkaessa. Kuultuaan uutisen tuhosta Nero matkusti Roomaan järjestämään pelastustoimia. Palon jälkeen keisari majoitti hätää kärsiviä palatseihinsa ja hankki heille ruokaa sekä määräsi arkkitehtinsä laatimaan kaupungille rakennussuunnitelman.

Uudet talot rakennettiin kivestä ja katuja levennettiin. Roomalaiset kääntyivät silti Neroa vastaan, koska tarvitsivat syntipukin, Tacitus kertoo.

Nykyajan historioitsijat uskovat yleisimmin Tacituksen versiota tapahtuneesta muun muassa siksi, että sekä Suetonius että Dio Cassius eivät tunnetusti pitäneet Nerosta. Sitä paitsi ei tunnu loogiselta, että keisari sytyttäisi suurpalon vain kilometrin päässä silloisesta palatsistaan, johon hän vieläpä oli hyvin kiintynyt.

Ehkä sinua kiinnostaa...