Uusi lehti: Hitlerin salaiset kaasutusautot

Toisen maailmansodan alussa natsi-Saksa rakennutti erikoisia kuorma-autoja. Niiden tarkoitus oli säästää sotilaita joukkoteloitusten aiheuttamilta henkisiltä kärsimyksiltä. Juutalaiset, kommunistit ja muut natsien viholliset kaasutettaisiin kuoliaaksi autoissa nopeasti ja tehokkaasti.

torstai 4. toukokuuta 2017

Uusi HISTORIA on ilmestynyt!

Haluatko tilata Historian? Katso tästä parhaat tarjoukset

HISTORIAN vuoden 8. numerosta voit lukea muun muassa näistä aiheista:

Hiilipalo ajoi Titanicin perikatoon

Vuonna 1912 luksusristeilijä Titanic törmäsi jäävuoreen ja turmassa menehtyi 1 500 ihmistä. Siitä asti historioitsijat ovat pohtineet, miksi alus purjehti täyttä vauhtia jäävuoria vilisevällä merellä. Hiljattain löydetyt valokuvat voivat valottaa tragedian syitä.

Kiduttajien kekseliäät keinot

Antiikin hallitsijat viihdyttivät alamaisiaan kidutusnäytöksillä, keskiajan pyövelit olivat tuskan tuottamisen mestareita ja 1900-luvulla kuulustelijat alkoivat murtaa uhrinsa henkisesti. Kidutuskeinot ovat vaihdelleet eri aikoina, mutta ne kaikki ovat jättäneet uhreihin pysyvät jäljet.

Tilaa HISTORIA kotiin

Haluatko tilata Historian? Katso tästä parhaat tarjoukset

Hitlerin salaiset kaasutusautot

Natsi-Saksa kehitti toisen maailmansodan alussa kuormaautoja, joissa kyettiin kaasuttamaan vain minuuteissa hengiltä 40–90 ihmistä. Natsijohtajat olivat tyytyväisiä ja lähettivät kaasutusautoja itärintamalle. Niitä käytettiin ensin Puolassa, ja Saksan tunkeutuessa Neuvostoliittoon Hitlerin kuolemansaattueet seurasivat joukkojen etenemistä.

Aaltojen valtiatar

1920-luvulla pitkänmatkanuintia pidettiin vain tosi miesten lajina ja Englannin kanaalia todellisena uinnin Mount Everestinä. Kukaan ei uskonut, että nainen voisi selvitä moisesta haasteesta, kun 20-vuotias Gertrude Ederle asteli aaltoihin Pohjois-Ranskassa.

Ehkä sinua kiinnostaa...